Vant gull og bronse i YoungGuns

Fire unge kreatører tok storeslem i den internasjonale konkurransen YoungGuns. – En imponerende maktdemonstrasjon fra en liten skole i et lite land, sier dekan Unni Tandberg ved Avdeling for Kommunikasjon ved Westerdals Oslo ACT.

58426 4733d original
Martin Edin Ruge, Ine Bryhn, Thea Tovshus og Christian Lindvik. Foto: Westerdals Oslo ACT

De unge kreatørene Thea Tovshus og Christian Lindvik, Ine Bryhn og Martin Edin Ruge har vunnet henholdsvis gull og bronse i den internasjonale reklamekonkurransen YoungGuns, for unge kreatører. De fire vinnerene er utdannet art directors ved Westerdals – Oslo School of Arts, Communication and Technology (Westerdals Oslo ACT).

Thea Tovshus og Christian Lindvik ble tildelt gull for kampanjen «True Colors» laget for Amnesty International, der ny teknologi er brukt i en overraskende enkel, men virkningsfull, løsning i kampen for homofiles rettigheter i Russland. Kampanjen ble laget mens Tovshus og Lindvik gikk siste året på Art Direction på Westerdals Oslo ACT, og har allerede vunnet priser i flere andre studentkonkurranser, blant annet fjorårets Gullkalven.

– Å vinne gull i YoungGuns er likevel den gjeveste prisen hittil for oss. I konkurranse med så mange gode innsendelser, fra så mange anerkjente institusjoner er det godt å vinne med en jobb for en viktig aktør som Amnesty, sier Tovshus og Lindvik, som gikk rett fra studier til jobb som kreatører i designbyrået Anti.

Bronse til studenter

AD-studentene Ine Bryhn og Martin Edin Ruge fikk bronse, og kan ta med seg sin første internasjonale pris tilbake til Westerdals Oslo ACT, for kampanjen «Share your food». Utgangspunktet var det faktum at mens flere hundre millioner mennesker i verden sulter, postes det 200.000 bilder av på Instagram hver dag. Utfordringen var å engasjere folk på grasrotnivå, for å øke bevisstheten og genere penger til World Food Program. «Share your food» lar folk donere en liten sum hver gang de legger ut et matbilde på Instagram. Kampanjen fikk også bronse i elevkategorien i Gullblyantgen 2014.

Generasjon engasjert

Dagens unge kreatører jobber i økende grad med sosiale utfordringer og holdningskampanjer, hvilket også var tydelig under årets Gullblyanten, reklamebransjens prisutdeling. Oppsiktsvekkende mange premierte studentarbeider var oppdrag for veldedige organisasjoner eller andre ikke-kommersielle aktører.

– Det er påfallende at en liten høyskole i et lite land markerer seg med både gull og bronse i en verdensomspennende reklamekonkurranse, hvor store internasjonale aktører deltar. Dette viser at våre studenter holder svært høy internasjonal kvalitet, både når det gjelder idé og utførelse. Denne generasjonens AD’er evner å være både kreatører, strateger og problemløsere for oppdragsgiverne, sier dekan Unni Tandberg.