ANTI fremmer unge talenter

I juni lanseres den tredje utgaven av A New Type of Imprint, hvor oppgaven om å utforme kapittel to og omslag er gitt til to unge og nyutdannede designere.

A New Type of Imprint fortsetter å vokse, og har siden sist inntatt land som Singapor og Brasil. 

– Helt siden oppstarten har det vært viktig for oss å vise at Norsk kreativitet handler om mye mer enn bare den etablerte industrien. Vi er vel så interessert i gode fortellinger fra helt ukjente talenter i Nord-Norge, som en suksesshistorie fra byråledere i New York. Jeg tror det er med å skape en dybde i både journalistikk og det visuelle. Nettopp derfor ønsker vi også å variere stort på bidragsytere til designet på kapittel to, forteller redaktør Veronica Mike Solheim.

I forrige utgave var det Henrik Wold Kraglund (Neue) og Oscar Grønner som designet og illustrerte magasinets andre kapittel og omslag. Solheim forklarer at de ble valgt på grunn av utgavens tematikk, som krevde et smart konsept og en visuell form som skilte seg tydelig fra det første magasinet. Tredjeutgavens bidragsytere er illustratør Nora Brech og Art Director Vivi Holtfodt, som også ble valgt etter nøye omtanke.

– Jeg kjenner til Nora og Vivi fra før, ettersom at vi alle har studert på Westerdals. Noras strek har lenge vært blant mine favoritter, hun har et tydelig, men lekent og fleksibelt uttrykk. Vivi er også en designer som jobber stort, med mange detaljer. De er et bra team til et sånt kapittel, hvor det er viktig at designerne ikke holder tilbake på noe. Kapittel to i den kommende utgaven handler om noe så banalt og enkelt som ‘sirkler’. Vi ønsket en illustratør og designer som kunne leke med- og utforske denne tematikken, forklarer Solheim.

De unge designerne ser på det som en spennende utfordring som kan gi store muligheter.

– Som nyutdannede og relativt ukjente innen vårt felt synes vi det er veldig stas å bli engasjert i et slikt prosjekt og setter pris på å få så mye tillitt fra Anti. A New Type of Imprint er et spennende magasinkonsept med en sterk visuell identitet. Det er spennende at kapittel to har et nytt og unikt utrykk for hver utgave, dette gir oss total kreativ frihet, og sånn sett er jo dette et drømmeprosjekt, forteller Brech og Holtfodt.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.