Åtte norske D&AD-blyanter

Juryeringen av D&AD er over, og blyantvinnerne er offentliggjort. Men fargen på vinnerblyantene avsløres først 21. mai.

59782 8caab original
Fra juryeringen i årets D&AD.
59785 6d4da original
59788 32bde original
59791 48425 original

Første rapport fra juryprosessen i den prestisjetunge verdensomspennende konkurransen for kreativ reklame og design forteller at 848 blyanter blir delt ut, og at åtte av dem er vunnet av norske byråer.

D&AD kulminerer først 21. mai under prisgallaen i London, og da blir det klart hvilke blyant-valører årets vinnere tar med seg hjem. De forskjellige valørene er Wood (bronse), Graphite (sølv), White (samfunn/veldedighet) og Black (gull). Den eneste norske blyanten som er avgjort foreløpig er Triggers hvite blyant for «Stopp Bryllupet» for Plan Norge.

Over 22.000 arbeider fra 85 land deltok i konkurransen, som ble juryert av 197 kreatører fra hele kloden. Norge er representert i juryen med kreativ leder i Melvær & Lien, Sanda Zahirovic, som har sittet i branding-juryen.

Det mestvinnende byrået i årets konkurranse er AMV BBDO, mens Storbritannia er landet som vinner flest priser i konkurransen.

Åtte norske vinnerjobber

Følgende norskproduserte jobber vinner blyant i årets konkurranse:

Branding

Film Advertising

Graphic Design

Integrated & innovative media

Packaging Design

White Pencil – Creativity for Good