Åtte norske D&AD-blyanter
Juryeringen av D&AD er over, og blyantvinnerne er offentliggjort. Men fargen på vinnerblyantene avsløres først 21. mai.
Første rapport fra juryprosessen i den prestisjetunge verdensomspennende konkurransen for kreativ reklame og design forteller at 848 blyanter blir delt ut, og at åtte av dem er vunnet av norske byråer.
D&AD kulminerer først 21. mai under prisgallaen i London, og da blir det klart hvilke blyant-valører årets vinnere tar med seg hjem. De forskjellige valørene er Wood (bronse), Graphite (sølv), White (samfunn/veldedighet) og Black (gull). Den eneste norske blyanten som er avgjort foreløpig er Triggers hvite blyant for «Stopp Bryllupet» for Plan Norge.
Over 22.000 arbeider fra 85 land deltok i konkurransen, som ble juryert av 197 kreatører fra hele kloden. Norge er representert i juryen med kreativ leder i Melvær & Lien, Sanda Zahirovic, som har sittet i branding-juryen.
Det mestvinnende byrået i årets konkurranse er AMV BBDO, mens Storbritannia er landet som vinner flest priser i konkurransen.
Åtte norske vinnerjobber
Følgende norskproduserte jobber vinner blyant i årets konkurranse:
Branding
- «Beuforts Musical Scale» for Fosnavåg konserthus av Heydays
- Identitet for fotograf Morten Spaberg, av Yokoland
Film Advertising
- «The Silver Hand» for Canal Digital av Try/Apt
Graphic Design
- «Living the Nordic Light» for Zumtobel Group av Snøhetta
- Katalogen for utstillingen «Mind the Map» i Punkt Ø (Galleri F 15) av Work in Progress
Integrated & innovative media
- «The 24 Hour Ad Break» for DNB av Try/Apt
Packaging Design
- Hellstrøm Juleaquavit for Moestue Grape Selections av OlssonBarbieri
White Pencil – Creativity for Good
- «Stopp bryllupet» for Plan Norge av Trigger