Kortfilmfestivalen kårer årets beste reklamefilm

Den tradisjonsrike Kortfilmfestivalen i Grimstad inviterer reklamebransjen til å kåre både verdens beste og Norges beste reklamefilmer fra året som gikk.

59359 f6b60 original
Inn i mørket for å se film: Snart er det sol, sommer og Grimstad. Foto: Kortfilmfestivalen

I forkant av årets Cannes Lions ønsker Kortfilmfestivalen i Grimstad hjelp fra norsk reklamebransje til å kåre årets beste reklamefilmer globalt.

I tillegg vil de at reklamefolket stemme fram hvilke norske reklamefilmer som har størst vinnersjanser i Cannes i juni.

Anledningen er at Kortfilmfestivale inviterer til dobbelt vorspiel under festivalen, lørdag 13.juni. Et vorspiel i den forstand at det er oppvarming til prisutdelingen i Grimstad, men også fordi Canne Lions dundrer i gang en uke etter.

– Vi varmer opp med å vise Norges bud på årets beste reklamefilmer og norske kandidater til festivalen, forteller Ingrid Sølverud som er produsent i Kortfilmfestivalen.

– Kortfilmfestivalen ønsker reklamebransjen tilbake til Kortfilmfestivalen for at de skal få øynene opp for talentene som blir presentert i Grimstad. Vi gjør derfor i år noen grep for å minne reklamebransjen om Kortfilmfestivalen og hva det egentlig er, sier Sølverud.

En jury av Cannes-farere

En jury satt sammen av erfarne Cannes-farere skal sette sammen et program med det beste innen reklamefilm fra det siste året, og et program fra Norge, begge basert på forslag fra reklamebransjen (en spørreundersøkelse er sendt ut til byråene i disse dager).

Juryen består av Torstein Greni fra McCann, Janne Brenda Lysø fra POL, Erik Schøien fra Pravda og byrågründer Erik Heisholt fra Heisholt. Sistnevnte er årets norske jurymedlem i filmjuryen i Cannes Lions.

Etter visningen blir det også en kort samtale om content marketing, eller innholdsreklame, hvor spørsmålet er: Hva slags rolle kan og bør kortfilm spille innen slik markedsføring?

– For å sette sammen det ultimate film-programmet trenger vi hjelp fra de største og beste norske byråene: Hvilke reklamefilmer mener du er de beste i verden og i Norge fra året som har gått? Send oss deres lister, oppfordrer Sølverud.

Årets festival arrangeres 10.-14. juni.