McCann vant mest i Retailprisen

Meny var annonsøren som vant flest priser, XXL fikk hedersbetegnelsen Årets retailer, mens McCann/Craft, SMFB og Kitchen var de største pris-sankerne under Retailprisen 2014, som ble arrangert torsdag kveld på Kulturkirken Jacob.

60538 6c389 original
Gull i Event til McCann for «Ruter uspesifisert». Foto: Tor Lie
60541 38f14 original
Gull i Integrerte kampanjer kjeder til SMFB for «En god dag starter her» for IKEA. Foto: Tor Lie
60544 b43d4 original
Gull i Integrerte kampanjer leveranderører til «Freia Melkesjokolade» fra SMFB. Foto: Tor Lie
60547 f6852 original
Gull i pakningsdesign til Metric for «Roma julebrus». Foto: Tor Lie
60550 ddfc1 original
Gull i Retailkonsepter til Kitchen for «Regionalmat – lokale matskatter fra Meny». Foto: Tor Lie
60556 28eab original
Gull i Åpen klasse til McCann for Widerøe-jobben «Lite og stort». Foto: Tor Lie
60559 bd727 original
Gull i Årets lansering til TRY/Apt for «Lad opp til e-Golf» for Volkswagen. Foto: Tor Lie
60562 e3f33 original
Haugen-Gruppen AS sto bak Årets butikkaktivitet, som foregikk på Amandasenteret i Haugesund. Foto: Tor Lie
60565 a3b9b original
XXL ble Årets retailer. Foto: Tor Lie
60571 ab37f original
Møbelringen vant årets DM-prisen fra Bring. Foto: Tor Lie

Norges beste kommunikasjon for detaljhandelen ble hedret med høythengende priser torsdag kveld, da Kreativt Forum arrangerte Retailprisen på Kulturkirken Jakob i Oslo sentrum. McCann ble mestvinnende byrå med to gull, et sølv og to bronse, SMFB fikk to gull og et sølv, mens Kitchen vant et gull, et sølv og to bronse. Hyper vant på sin side gull i samme kategori for tredje år på rad.

Lokale matskatter fra Meny

I kategorien for Retailkonsepter gikk gullet til Kitchen for retailkonseptet «Regionalmat – lokale matskatter fra Meny», en jobb juryen mente var nytenkende både strategisk og kreativt. «Konseptet viser at det finnes attraktive og lønnsomme posisjoner i en bransje hvor konkurransen har tilspisset seg og rammebetingelsene har endret seg radikalt på få år,» uttalte juryen, blant annet. Samme arbeid vant Sølv i kategori for Årets lansering.

Sølvet i Retailkonsepter gikk til Lefdal Sandvika av Reactor Retail for Lefdal Elektromarked, mens bronsen gikk til Kitchen som sammen med Making Waves har utviklet «MinMeny – en smartere handleliste».

En god dag starter her

I kategorien Integrerte kampanjer kjeder ble IKEA gullvinner med SMFB-kampanjen «En god dag starter her». Juryen mente blant annet at kampanjen er et innovativt case både strategisk og kreativt: «Utfordringen kjeden sto ovenfor løses gjennom en god idè som konseptualiseres gjennom å gå dypt inn i målgruppens situasjon. Kjeden velger ikke den letteste veien til «målet», men den klart mest spennende,» uttalte juryen

Samme arbeid vant også sølv i kategorien Åpen klasse.

Sølvet i kategorien gikk til KIWI-kampanjen «Kjøp 1 betal for 1» av Alexander Reklamebyrå, mens «MinMeny – en smartere handleliste» av Kitchen vant sin andre bronse for kvelden.

Den manglende biten

I kategorien Integrerte kampanjer leverandører gikk gullet til en konkurransekampanje for Freia Melkesjokolade av SMFB, muligens inspirert av Roald Dahls «Charlie og sjokoladefabrikken». Konkurransen gikk ut på å finne sjokoladeplater der det manglet en bit. De mangelfulle sjokoladene var første ledd i en konkurransen der man blant annet kunne vinne den manglende biten i ekte gull, i tillegg til andre premier.

«Juryen er imponert at de år etter år klarer å score så høyt på originalitet, samtidig som de klarer å trekke linjene tilbake til tidligere kampanjer», heter det blant annet i juryens uttalelse.

Sølv i samme kategori gikk til «Möllers Tran – 160 år i folkets tjeneste» av Retail House for Orkla Health.

Bronsen gikk til «Bosch Lad Opp – 3» av Craft/McCann for Jernia.

En solid grillkampanje

I kategorien for Integrerte kampanjer E-commerce ble det kun delt ut sølv, og det gikk til Craft/McCann for «Jernia Grillkampanje». Juryen mente følgende: «Kampanjen oppfattes som et solid retail-håndverk der aktøren har klart å ta grep om et tøft og svært konkurranseutsatt marked med utgangspunkt i sin grunnleggende forretningsidé.»

E-golfens triumfferd

I kategorien Årets lansering gikk gullet til prismagneten «Lad opp til Volkswagen e-Golf» av TRY/Apt, som tidligere har vunnet blant annet gull i Gullblyanten, Grand Prix i Gulltaggen, to stjerner i Stella og gull i Max Marketing Mix. Juryen i Retailprisen var også begeistret over arbeidet, og uttalte blant annet: «Lanseringen engasjerte forbrukerne og skapte stor oppmerksomhet i befolkningen. Det er en tydelig rød tråd mellom mediet og produktet, og lanseringen skapte engasjement over tid.»

Sølv i Årets lansering gikk til Kitchen for «Regionalmat – Lokale matskatter fra Meny», mens bronsen gikk til «Kjøp 1 betal for 1» av Alexander Reklamebyrå for KIWI.

Mer enn hverdagsturene til og fra jobb

Kampanjen «Ruter uspesifisert» av McCann ble gullvinner i kategori for Events. Sommerkampanjen gikk ut på å arrangere uspesifiserte turer til sommerdestinasjoner i rutenettet, og den ble laget for å inspirere folk til å reise mer kollektivt. «I all sin enkelhet klarer annonsøren å vise seg fra sin beste side, og bruker tjenesten/(produktet) som kjernen i eventet. Det er gjort med glimt i øyet, og løfter målgruppens emosjonelle binding til merkevaren på en ekstremt virkningsfull måte», mente juryen. Samme jobb fikk bronse i kategorien Åpen klasse.

Sølv i Events gikk til «Solo fyller 80 år» av JCP (og TRY/Apt) for Ringnes, mens bronsen gikk til «IKEAs sommerbobler» av Trigger for IKEA Norge.

Kampanjeklar butikk

I kategorien Internmotivasjon og innsalgsaktiviteter troner Hyper på topp med gull for tredje år på rad. Gullet premierte kampanjen «Kampanjeklar butikk for sportskjedene G-sport og G-Max» for Gresvig. Juryen sier: «Kandidaten har utviklet et digitalt hjelpemiddel, på en svært tilgjengelig flate, som bidrar til at alle medarbeidere hver eneste dag er innforstått med kampanjebudskap, anbefalte opp- og mersalgsprodukter og hva som forventes av den enkelte i alle landets 160 butikker.»

Sølv i samme kategori gikk til «Fjordflyt» av JCP Ignite for Nordfjord kjøtt, mens bronsen gikk til «Tilstede med Leo» av Trigger for DNB.

En nostalgisk fargepalett

I kategori for Pakningsdesign gikk gullet til Metric Design for «Roma julebrus» for Roma Mineralvannsfabrikk. «Denne flasken fortjener å stå på bordet sammen med juleakevitten. Designløsningen har gitt gode resultater. Med nytt design har produktet fått innpass i dagligvare og doblet salget for julebrusen», påpekte juryen.

Sølv i samme kategori gikk til «Røroskjøtt pakningsidentitet» av Tank for Røroskjøtt AS, mens bronsen gikk til «Grevens Cider» av Tangram for Hansa Borg Bryggerier.

En helhetlig kundereise

I kategorien Salgseksponering ble det kun delt ut bronse, som gikk til «Kari Traa Base Layer» av Retail House for Gresvig Sport. Juryen uttaler blant annet: «Man har lagt vekt på å skape en helhetlig kundereise som både kombinerer stemningsskapende elementer med det å formidle nyttig produktinformasjon som gjør at målgruppen kan orientere seg bedre og være selvhjulpne i butikk.»

Lite og stort

Gullet i Åpen klasse gikk til «Lite og stort» av McCann for Widerøe. «Kampanjen er flott visuelt løst, ujålete, involverende, henger godt sammen med avsenders identitet, og kampanjen gjør et modig valg ved å satse på at noe ukjent, og lite, skal ta av – og bli stort», uttaler juryen.

Sølv gikk til «En god dag starter her» av SMFB for IKEA, mens bronsen gikk til «Ruter Uspesifisert» av McCann for Ruter.

Årets retailer

Årets Retailer er en pris som hedrer en aktør innen norsk varehandel som har vist en solid utvikling over tid, ikke nødvendigvis kun i 2014. Tidligere vinnere inkluderer Vinmonopolet, REMA 1000, Nille, IKEA og Stormberg. Årets retailer 2014 er XXL, og har blitt stemt frem av en jury bestående av det faglige rådet for Retailforum og juryledere i Retailprisen. «De har etablert seg som markedsleder og vokser langt raskere enn bransjen for øvrig - og det med solide marginer. Kundene har lovprist kjeden og den havner øverst i sin bransje på Norsk Kundebarometer på både tilfredshet og lojalitet i 2015», heter det blant annet i jurybegrunnelsen.

Spesialpriser

Bring: DM-prisen gis til en Retailer som beviselig har fått en smartere bruk av postkassen som reklamekanal, og årets vinner er Møbelringen (byrå: Centerteam).

Dagligvarehandelens pris 2014 – Årets butikkaktivitet, har som formål å inspirere til kreative og spennende aktiviteter i butikk, og prisen ble for første gang delt ut torsdag kveld. Vinneren var Haugen-Gruppen AS som arrangerte Indisk Diwali-uke i fjor høst i samarbeid med Patak’s og Coop Obs på Amandasenteret i Haugesund. Kampanjen oppnådde 100 ganger bedre salg på en uke enn normalt.