TRY kaprer Sølvtaggen for april

Sekundene med pre-rolls kan irritere mange. Men ventetiden er lengre for en som venter på luftambulanse, noe Try/Apt kommuniserer med sin kampanje «Viktige sekunder» for Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som er kåret til månedsvinneren i Sølvtaggen for april.

60868 b6aad original
Sølvtaggen for april til «Viktige sekunder» for Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Grafisk designer Philip Notland (t.v.) og det kreative teamet Torkild Jarnholt og Bjørnar Buxrud (t.h.).

– En presis jobb med et klart budskap og en fantastisk medieplassering, forteller juryen. Jobben er enkel og særdeles direkte, og kommuniserer kundens budskap på en ærlig og tydelig måte. Den vekker følelser og gjør at vi ender opp med å holde igjen «Skip Ad»-klikket. Og det er godt gjort, forteller juryen.

– Ingen liker å vente, forteller Ørjan Sveen, markedskonsulent i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

– Men vi synes budskapet vårt er verdt litt ventetid, og at løsningen TRY laget var en smart måte å leke med pre- rollformatet på, forteller Sveen.

Teamet forteller at det er gøy å snu irritasjon til interesse.

– Det skulle vi ønske vi klarte å gjøre oftere, både på privaten og profesjonelt. Vi er heldige som får jobbe med en viktig kunde som Stiftelsen Norsk Luftambulanse!

Ikke til stede da bildet øverst i saken ble tatt: konsulent Yngve Holtberget, prosjektleder Ulla Hennum Birkrem, Eirik Huse (motion), Ørjan Sveen (ansvarlig hos kunde) og producer Geir Skorstad.

Solo seiler inn på andreplass

Den gigantiske luftballongen fra TRY/Apt og Solo kunne «dras ned» til ulike destinasjoner via kundens nettside.

– Svære greier, forteller juryen. Jobben har skapt masse oppmerksomhet, og har aktivisert forbrukerne på en snedig måte. Gratulerer med dagen, Solo!

SMFB og IKEA på pallen

Tredjeplass i april går til SMFB og kampanjen «Mens vi venter på IKEA». For å varme opp til åpningen av IKEAs nye filial på Ringsaker gjorde SMFB en rekke hus, låver og andre bygg i området om til mini-IKEAer. – Kampanjen er smart, leken og folkelig, akkurat som IKEA, forteller juryen.

Kitchen kapret fjerdeplassen

BSU-sparing er smart, men det er mye annet å bruke penger på også. Kitchen og Sparebank 1 delte derfor ut en rekke oppskrifter på ting og tang du kunne printe, brette og bruke hjemme, og dermed spare noen kroner på BSU-kontoen din.

– En sprek idé og et artig konsept, forteller juryen. Deilig å se transformasjonen fra digitale bannere til fysiske gjenstander.

TRY tar femteplassen med «Åpen bakke»

DNB ønsket å takke de lokale skisentrene, og donerte bort logoplass på sine verdenskjente sponsorobjekter.

– Smart utnyttelse av eget sponsorat, forteller juryen. Filmene er gode, velproduserte og forteller gode historier.