Cannes-nedtelling: Jonas Thire

Verdens største smeltedigel av kommersiell kreativitet er rett rundt hjørnet. I den anledning spør vi norske kreatører om hvilke kampanjer som fortjener å prises.

61543 584f9 original

Jonas Thire, AD/kreatør i Fasett. Foto: Anne Lise Norheim

– Det har kommet veldig mye bra den siste tiden, og jeg synes det er mange fine norske verd å trekke frem i år, så dette var vanskelig, innrømmer Jonas Thire, AD og kreatør i Fasett.

– Særlig med tanke på at to soleklare kandidater allerede er nevnt før, Volkswagen «Lad opp til e-Golf» og McDonald’s «Munnen». Her er de norske jobbene jeg valgte å trekke frem:

1. Widerøe, «Lite og Stort» av McCann Oslo [se også filmen i mediespilleren]

– De skal jammen ha for å tenke ut hele det konseptet på forhånd uten å vite om det faktisk kom til å funke til slutt. Låta, folks bidrag fra hele Norge og opptrappingen mot musikkvideoen. Bra jobba!


2. Tine ridderost, «Hard utenpå, myk inni» av TRY

– Elsker denne som den kostymedrama-film-fan jeg er. Bra filmidé og kult laget. Dragedetaljene er så morsomme. Selv om ridderost lukter vondt og er vanskelig å skjære i med høvel, så fortjener den en pallplass, synes jeg.


3. McDonald’s, «SnapChance» av DDB Oslo

– Det var vanskelig å velge mellom «Munnen» og denne her, men siden jeg ser at den har blitt nevnt allerede, så går jeg for denne. Synes den fortjener oppmerksomhet utover landegrensene. Kjempekult konsept og smart interaktivt tenkt. Kidsa digga det jo!

Hvilke internasjonale kampanjer har du tro på?

1. Honda R, «The Other Side» av Wieden + Kennedy London

– Ser at denne har blitt nevnt før, men klarte ikke å komme på en annen toppkandidat. Denne fortjener jo full pott. Noe av det kuleste jeg har sett på lenge. Genialt tenkt, filmet og utført. Den kommer til å bli en klassiker.

2. World Food Programme, «805 million names» av Forsman & Bodenfors

– Jeg er ikke fotballfan og har i voksen alder kun sett et par kamper fra start til slutt. Men dette her var rett og slett en gåsehudopplevelse da jeg så den første gangen. Smart, kalkulert og dristig. «One for the books» som dem sier.


3. Lidl, «Bosses mjölk» av Ingo, Stockholm

– Ble så glad da jeg så denne etter Eurobest. Er en sucker for reaksjoner på forbrukerklaging på sosiale medier og denne var jo bare helt herlig. Heia Bosse!


– Klarte ikke dy meg og sniker med en liten ekstra underdog her. Er det lov?

OK da.

Tim Hortons «#timsdark experiment» av JWT Canada

– Kom over denne i fjor og har følgt med på de andre stuntene de har gjort i ettertid. Enkel og morsom idé gjennomført to the max. Må ha vært utrolig gøy for både byrå og kunder. Skulle ønske jeg var med på den.