Mills har lansert verdens første Super Slow TV

I 11 måneder skal Mills DA dokumentere den tidkrevende prosessen med å lage Mills kaviar.

63949 e6a8f original
Muligens det kjedeligste TV-konseptet noensinne.

Nordmenn har fått et kjærlig forhold til sakte-TV de seneste årene. Nå gjennomfører Mills Kaviar det treigeste sakte-tv prosjektet så langt. Og alt skjer live på http://www.SuperSlowTV.com.

Streamen ble åpnet i forrige uke, og det er laget en filmtrailer som skal inspirere både nordmenn og utlendinger til å følge prosessen, sekund for sekund. Traileren er har en halv million visninger på Facebook, og du kan se den her:


Verden over har folk ristet litt på hodet av nordmennene som har filmet langvarige hendelser i sin fulle lengde. Nå inntar også konseptet den kommersielle arena. I 11 måneder skal Mills DA dokumentere den tidkrevende prosessen med å lage Mills kaviar. TV-sendingen begynner med å filme lagringen av kaviar i noen av de mange tusen tønnene som står lagret i Finneidfjord utenfor Mo i Rana.

– Mills er en tradisjonsrik virksomhet, men selv om vi i alle år har hatt glimt i øyet når vi forteller om våre produkter, må vi vel innrømme at det å filme en tønne live i månedsvis nok er det rareste vi har gjort på våre 130 år, sier Øyvind Vederhus, som er kommunikasjonssjef i Mills DA.

– Det er nok også noe av det særeste vi har gjort sammen med en kunde, men vi synes dette er en fin måte for Mills å få frem budskapet om at Mills Kaviar ivaretar den norske kaviartradisjonen, og at prosessen er mer tidkrevende og omstendelig enn det mange tror. Vi tror prosjektet kan nå bredt i løpet av de neste 11 månedene, enten du bare er interessert i et overblikk, eller om du drømmer å være med i Kvitt eller Dobbelt med kaviarproduksjon som tema, sier Camilla Kim Kielland, konsulent i Trigger.

Mills’ Super Slow TV har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, og danske Berlingske Tidendes viralnettsted Bite.dk spurte retorisk sine lesere om dette var verdens kjedeligste TV-konsept. Svenskene i Resumé ble også nysgjerrige på konseptet.

Det er Kandidat som har produsert traileren, mens Rambukk er ansvarlig for streamingen.