Norske alpinanlegg lanserer «fnugg»

Norsk alpinbransje samler seg nå bak «fnugg», en app og webside som skal revolusjonere informasjonen om norske alpinanlegg.

66030 b1a28 original
66033 6a0b0 original

Tjenesten lanseres 23 oktober.

– «fnugg» vil gi alle våre besøkende akkurat den informasjonen de trenger, brukervennlig, oppdatert og reklamefritt, sier Camilla Sylling Clausen, Generalsekretær i interesseorganisasjonen for alpinbransjen, Alpinanleggenes Landsforening (ALF).

Foreningen representer 210 alpinanlegg, deriblant de 15 største anleggene i Norge. Allerede nå er 80 anlegg med på «fnugg», anlegg som representerer nærmere 90 prosent av heiskortomsetningen i Norge. «fnugg» vi gi brukerne enkel tilgang til kart over alpinanleggene i Norge, søkefunksjoner for region og type anlegg, anlegg i nærheten, vær og føre-oppdateringer, løypekart, heiskortpriser, åpningstider, kontaktinformasjon og mye mer.

Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, har vært en viktig samarbeidspartner ved utviklingen av den nye tjenesten.

– Vår oppgave er å bidra med kunnskap og erfaring, for å øke reiselivsvolumet i Norge. «fnugg» utnytter alle sider ved den digitale verden vi nå lever i. Jeg er overbevist om at fersk, oppdatert og relevant informasjon vil øke både brukergleden og antall besøkende til norske alpinanlegg, sier Tuftin.

Andreas Smith-Erichsen, styreleder i ALF, minner om at alpinanleggene blir en stadig viktigere del av norsk reislivsindustri.

– «fnugg» vil bli en sterk motor for å øke besøket i anleggene ytterligere. Hemmeligheten er direkte informasjon til kunden. De som jobber ute i anleggene kan gi oss ferske, ufiltrerte oppdateringer, direkte fra bakkene. «fnugg» vil etter hvert utvides med en rekke nye tjenester, bli oversatt til flere språk og gi mulighet for booking

Tjenesten er utviklet i samarbeid med Making Waves og har åpent API.