Viser vei med gjenbrukstrend

Mote-ynglinger går i front og viser at brukt er like bra. Prefall.com er det nyeste tilskuddet på den norske gjenbruks-fronten.

67924 a5c32 original
Regi: Andreas Kleiberg
67927 f110c original
67930 92c37 original
Foto: Renate Torseth
67933 fc0ab original
67936 cb003 original
67942 1a4ef original
67945 9c507 original

Den nettbaserte markedsplassen Prefall.com har tiltrukket seg folk som sjefredaktør i Costume, Hege Badendyck, artisten Mariann Rosa, motejournalist Anja Stang, illustratør Esra Røise og trendekspert Cathrine Røsseland. På Prefall har de åpnet egne nettbutikker der de selger alt fra designermerker og vintagefunn til high-street favoritter fra sine private garderober.

Erstatter et savn

Design er virkemiddelet som skal skille Prefall.com ut i markedsmylderet. Grunnlegger Claire Dennington har savnet en markedsplass for gjenbruk som tar opp estetikken til moteverdenen, og har gått sammen med designstudioet Bielke+Yang, motefotograf Renate Torseth og programmeringskonsulent Sigbjørn Hagaseth fra Anti på laget. Andreas Kleiberg har bidratt som regissør på to Prefall-filmer, der både Iben Akerlie og Helene Hammer er å se.

– Det å kjøpe brukt er vel så bra som å kjøpe nytt, og design har en unik evne til å engasjere og bygge rundt dette budskapet, sier Dennington.

– Særlig med fremveksten av delingskulturen ser vi at det er større aksept for, og mindre fordommer mot å handle brukt, også i moteverden. Med netthandelens vekst er nisjepregede markedsplasser som Prefall en naturlig utvikling fra de mer tradisjonelle markedsplassene, sier hun.

Fretex er med

Fretex, som lenge har dominert motegjenbruksmarkedet har også åpnet en Prefall-butikk for sin bloggsatsning «En Gang Til», med utvalgte vintage-plagg fra Fretex.

– Vi har masse fantastiske vintageplagg som fortjener en seriøs og lekker plattform for en kundegruppe som setter pris på godt design, god kvalitet og er miljøbevisste i sitt forbruk, sier Thomas Sundeen, prosjektkoordinator for kommunikasjon i Fretex, og ansvarlig for «En Gang Til».

– Gjennom Prefall ønsker vi å nå kundegrupper som ikke nødvendigvis er gjengangere i bruktbutikker, men liker å supplere garderoben sin med unike plagg.


Regi: Andreas Kleiberg