Vant merkevarepris for Myrkdalen

Creunas reprofilering av vintersportsstedet Myrkdalen er et av fem arbeider som er kåret til «Best of» i 2016 REBRAND 100® Global Awards, i konkurranse med arbeider fra 42 land.

71191 237d3 original

REBRAND 100 Global Awards er en prestisjetung, internasjonal pris som anerkjenner reprofileringen av merkevarer. Fem merkevarer kom øverst i år øverst på pallen med hedersbetegnelsen Best of Awards: Djantoli, Domain, Givaudan, Helsinki Philharmonic Orchestra og ikke minst Myrkdalen.

De øvrige deltakerne i konkurransen vinner dernest Distinction (42 jobber) eller Merit (55 jobber).

Voss-forvirring

Utfordringene med å markedsføre Myrkdalen som destinasjon, var åpenbare: Stedet, som ligger helt nord i Hordaland, gikk under navnet Voss fjellandsby, selv om Voss ligger tre mil lenger sør. Å fjerne forvirringen og skape en egen, lokal identitet var derfor en stor del av oppdraget.

– Problemet til Voss fjellandsby var utydelig kommunikasjon og mangel på en distinkt merkevare. Vi ga destinasjon Myrkdalen en mer helhetlig presentasjon og en sterk og tydelig identitet, sier Lead Designer Marc Ligeti.

Se hele designprofilen til Myrkdalen her.

Har satt Myrkdalen på kartet

Den nye profilen har gitt stedet en sterkere posisjon, både i Norge og internasjonalt, og kommuniserer mye tydeligere hva de tilbyr besøkende, sommer som vinter.

– Vi har fått en merkevare vi er stolt av. Suksessfaktoren var nok det grundige arbeidet som preget hele prosessen, fra analyse, strategiarbeid og konseptutvikling hos oss, til helhetlig design fra Creuna. Dere var på hugget, og løftet oss, sier markedsdirektør Kaia Finne i Myrkdalen fjellandsby AS.

– Kunden hadde god forståelse for design og branding, og hadde høye ambisjoner samtidig som de var åpne og stolte på oss. Det resulterte i et godt samarbeid, sier Ligeti, som mener at prisen demonstrerer at Creuna leverer branding på høyt nivå, også i konkurranse med utlandet.

– Vi vant Merket for god design med Myrkdalen i fjor, men det er gøy å få anerkjennelse på et internasjonalt nivå også, sier Ligeti.

Creuna har tidligere vunnet ReBrand 100 Global Award med ny profil og merkestrategi for Rottefella.