IRM: Markedet stabiliserer seg

Reklameinvesteringene falt i 2015, men nedgangen stabiliserer seg i 2016, ifølge tall fra IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik).

71698 3d596 original
Folkene bak «Austin Powers: International Man of Mystery» skjønte allerede i 1997 at veien framover lå i digitale medier.

Tallene for 2015 er klare, og disse ble tidligere i dag presentert av IRM på MBLs talldag sammen med en prognose for 2016. Statistikken viser at den kjøpte reklameplassen i mediene faller for andre år på rad. Nedgangen var på 2,1 prosent i 2015 sammenliknet med 2014, og totalomsetningen ble på 18,7 milliarder kroner. For året 2016 tror IRM på en fortsatt nedgang, men ikke fullt så stor, og IRM skimter en stabilisering av reklamemarkedet.

– Ulykkelig kombinasjon

– Det vi ser er en ulykkelig kombinasjon av det strukturelle skiftet fra print til digitalt, samtidig som man ser en svakere konjunktur, kommenterer Madeleine Thor, daglig leder hos IRM.

– Således har vi hatt to dystre år på reklamemarkedet.

Hver tredje krone til digitale medier

For mange medier er det altså et svakt 2015 man kan se tilbake på, men ikke for alle: De digitale medieinvesteringene har nok en gang slått alle rekorder, med investeringer som endte opp på 6,5 milliarder kroner. Det betyr at mer enn hver tredje reklamekrone nå går til de digitale mediene. Ytterligere to medier slår rekorder i 2015: TV og radio som omsetter for henholdsvis 3,9 milliarder og 740 millioner kroner.

– Om vi ser framover så tror IRM på en stabilisering i 2016, kommenterer IRMs Thor.

– Etter et svakt fjerde kvartal så har vi likevel justert ned våre forventinger noe til 2016, men det er først og fremst det første halvåret der vi ser at utsiktene er svakere, avslutter Thor.