Lavbudsjett-kampanje nådde ut til 600.000
Australiareiser skapte blest i Norge, Sverige og Danmark rundt down under-reiser med Facebook-konkurransen «Australialeker».
I januar gjorde sosiale medier-byrået Patchwork en kampanje i samarbeid med Flerveis Kommunikasjon for Australiareiser i Skandinavia. Byrået lanserte «Australialeker» for å øke kjennskap og engasjementet rundt merkevaren. Det ga rekordresultater for reisearrangøren.
– Konkurransepostene på Facebook nådde ut til rundt 600.000, og konkurransen hadde totalt over 10.000 deltakere. I konkurranseperioden økte også trafikken til Australiareisers nettsider betydelig, et resultat som selvfølgelig både vi og kunden er veldig fornøyde med, forteller Merethe Nyvold Johannessen som er daglig leder i Patchwork.
Hun er spesielt fornøyd med at kampanjen oppnådde såpass gode resultater med et relativt begrenset budsjett.
– Med denne aktiviteten beviste vi at det med et godt konsept i sosiale medier er fullt mulig å oppnå gode resultater med mindre budsjetter.
– Det mest effektive jeg har vært med på
Mari Ottvad, ansvarlig for sosiale medier i Australiareiser, er fornøyd med kampanjen og samarbeidet med Patchwork og Flerveis.
– Målet var å skape trafikk, engasjement og øke interessen for Australia som reisemål nordisk, og vi er meget fornøyde med resultatene og samarbeidet. Spesielt var engasjementet stort i Danmark.
Lena Petersson i Flerveis Kommunikasjon, som er rådgiver for blant annet Australiareiser, Apollo og Singapore Airlines, er imponert over effekten på tross av relativt små investeringer.
– Det er gjerne de store kampanjene med millionbudsjetter som får oppmerksomhet i bransjen, men dersom vi ser på oppnådd effekt er denne kampanjen noe av det mest effektive jeg har vært med på, sier Petersson.
Sommerlig vinterkampanje
«Australialeker» ble lansert i midten av januar og varte i seks uker, og fokuserte på alt reisemålet Australia har å by på. Lekene ble presentert ved hjelp av seks poster på Facebook, hvor deltagerne svarte på spørsmål i kommentarfeltet. Totalt hadde lekene over 10.000 deltagere og til slutt var det én vinner som stakk av med reisegavekortet på 20.000 kroner.
I tillegg til å skape økt oppmerksomhet og engasjere målgruppen, var målet også å rekruttere nye nyhetsbrevabonnenter, noe byrået løste ved å komplimentere konkurransen med Facebooks annonseformat Lead Generation Ads.