Stor pågang til Reklame for Alvor

Da søknadsfristen for Reklame for Alvor gikk ut ved midnatt 25. mai hadde 89 organisasjoner meldt seg på til årets konkurranse.

74491 d5628 original
Skjermdump fra filmen til Reklame for Alvor-kampanjen «Tea Time» fra 2010. Organisasjon: Antirasistisk Senter. Byrå: Dinamo. Produksjonsselskap: Pravda. Regissør: Kristoffer Carlin

Gjennom Reklame for Alvor får en organisasjon som ellers ikke ville hatt ressursene til det muligheten til å vise seg og saken sin for hele Norges befolkning, og landets reklamebyråer konkurrere om å få jobben som gir mening, heder og ære, men ikke en krone i inntekt.

Reklame for Alvor arrangeres hvert annet år og går i år av stabelen for 24. gang. Da fristen for å melde seg på gikk ut ved midnatt hadde 89 organisasjoner meldt seg på, det høyeste antallet søknader på ti år og 18 flere enn i 2014.

– At så mange organisasjoner har søkt motiverer veldig og nå gleder vi oss til å ta fatt på arbeidet med å finne årets organisasjon blant de 89, sier leder for årets styringsgruppe, Victoria Marie Evensen.

– Unik mulighet

Styringsgruppa i Reklame for Alvor skal i løpet av juni plukke ut én heldig organisasjon som får en kampanje verdt flere millioner kroner. Styringsgruppa består for øvrig av Helena Egeland (juryleder) fra Anorak, Marianne Solheim fra Carat, Tor Asbjørn Hegge fra Dinamo og Caroline Fossberg fra Kreativt Forum.

– Mange organisasjoner har ikke ressurser til markedsføring og sliter med å nå ut med sitt budskap. Reklame for Alvor er en unik mulighet for vinnerorganisasjonen å vise seg frem for det norske publikum, sier Evensen.

22. august er briefslipp til byråene med innleveringsfrist ved midnatt 2. september. Byråvinneren annonseres 27. september og kampanjen går live i romjulen 2016.

Reklame for Alvor er reklamebransjens dugnad for en ideell sak. Under RfA bidrar reklamebyråer, mediebransjen og produksjonsmiljøer med et enormt antall medieeksponeringer og arbeidstimer.

Se også reklameforalvor.no og Facebooksiden til RfA.