Tre norske byråer premiert i PR-EM

Burson-Marsteller Oslo vant Diamond Sabre Awards for antisnuskampanjen til Helsedirektoratet, mens Trigger og Geelmuyden Kiese tok med seg henholdsvis tre og to Gold Sabre Awards. I tillegg ble norskledede Hill+Knowlton kåret til pan-EMEA Consultancy of the Year.

74455 1d00c original
Foto: The Holmes Report på Flickr.

SABRE Awards er kjent som PR-bransjens Europamesterskap, og den ble delt ut onsdag kveld i Berlin. Den aller ypperste prisen heter Platinum Sabre Award, og den gikk i år til kampanjen «Follow Felix» for Nestlé av Weber Shandwickproduc.

Nest beste valør er Diamond Sabre Award, og der var Burson-Marsteller Oslo eneste norske byrå blant fem vinnere. Vinnerkampanjen er «Quit the Use of Snus» for Helsedirektoratet, som vant i kategorien Measurement and Evaluation.

Ann-Elin Hvidsten tar i mot Diamant-prisen på vegne av Burson-Marsteller.

– Helsedirektoratet er kanskje den aktøren i Norge som har lengst erfaring i å kjøre store holdningskampanjer. Den erfaringen gir seg utslag i at de investerer nok tid i innsiktsfasen, for å få kampanjen til å virke. Vi er takknemlige for at Helsedirektoratet har denne tilnærmingen til dette, sier rådgiver Ann-Elin Hvidsten i B-M.

– Vi har i denne kampanjen hatt et godt samarbeid med Try i den kreative utviklingen, Pravda med film, samt Vizeum i medieplassering, understreker Hvidsten

Det er andre gang på få år B-M vinner Diamond Sabre. Forrige gang var i 2013, også da for Helsedirektoratet i kategorien Measurement and evaluation. Kampanjen het «Alkoholfritt svangerskap».

Tre gull til Trigger, to til GK

Trigger vant hele tre gull under gårsdagens utdeling: I kategorien Cause-Related Marketing for sitt arbeid med «Trollfighters» for Kari Traa, i kategorien Public Education for «Årets beste hverdag» med NAF, og i Nordic Awards for «Mens vi venter på IKEA» med IKEA.

Jeg er utrolig stolt av kollegaene mine som gjør dette mulig. Vi sender også en stor takk til kundene våre som inspirere oss hver eneste dag og som sørger for å gjøre oss enda bedre enn vi var i går. Uten dem hadde dette aldri vært mulig, så jeg er så glad for at vi får jobbe med så mange flinke folk hver eneste dag , sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger.

Geelmuyden Kiese vant to gull: «Disrupting the Funeral Industry» for Forus i kategorien Retailers og for «#Uncute» for The Swedish Association of Professional Veterinary Clinics i kategorien Associations.

Dessuten vant altså Hill+Knowlton prisen pan-EMEA Consultancy of the Year. Hill+Knowltons EMEA-region ledes av Lars Erik Grønntun, og store deler av ledelsen for regionen sitter i Oslo.

Try, PR-operatørene og JCPR hadde også nominerte jobber i konkurransen.

Innovasjonspris til Iteo

Et annet norsk byrå, Iteo fikk pris i Berlin denne dagen, riktignok ikke i samme konkurranse, men under arrangement samme dag av samme arrangør (The Holmes Report). In2 Innovation Summit er en konferanse med fokus på digital innovasjon innen PR og markedsføring. Iteo vant kategorien Digital Newsroom for prosjektet «Attendance Record for Dell with Content Marketing». I tillegg ble de tildelt Certificate of Excellence for samme prosjekt i kategorien Best use of Blogs.