Care Norge, Røde Kors og Volkswagen videre i film

Cannes Lions: Fredag morgen kom det nye norske vinnersjanser da shortlisten i Film Lions ble offentliggjort. Schjærven/Tangrystan og TRY går videre i konkurransen.

75583 2f540 original
#kjærepappa for Care Norge.

#kjærepappa for Care Norge har gått videre til finale i Film Lions. Det har også Røde Kors-kampanjen der flyktningbarn leser fiendtlige nettkommentarer, mens «Trailer Assist» for Volkswagen av TRY fikk sin femte shortlistplassering under årets festival.

#kjærepappa vant nylig Grand Prize i New York Festivals, og nå har den fått ny mulighet til å vinne en utmerkelse i Cannes Lions. Filmen, som er laget av Schjærven i tett samarbeid med Tangrystan og regissør Jakob Ström, er nominert i subkategorien Public Sector & Awareness Messages.

En annen film som rører hjerterøttene er TRYs kampanje for Røde Kors, «Kan du snakke, kan du bidra», der barn som har flyktet til Norge leser reelle fiendtlige nettkommentarer. Målet er å mobilisere den tause majoriteten som er uenige med fiendtlige kommentarfelt-meldinger, øke respekten for og kunnskapen om asylsøkere og flyktninger, samt å sørge for at de føler seg velkomne. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Apt, Opt og Fantefilm.

Rygget inn i nok en kategori

«Trailer Assist» for Volkswagen av TRY, laget i samarbeid med Bacon og regissør Andreas Riiser, har allerede vunnet gull og to sølv i henholdsvis Promo & Activation, PR og Outdoor, og på festivalens sjette dag har den mottatt sin femte shortlistplassering i subkategorien Cars & Automotive Products & Services.

Vinnerne i Film Lions blir offentliggjort under prisutdelingen på Palais des Festival lørdag kveld.

I fjor var det to norske jobber som gikk videre i filmkategorien: «The Silver Hand» for Canal Digital og «Kajakken» for Finn.no, begge av TRY. Førstnevnte ble premiert med sølv.