Creuna til topps i mai-Sølvmikken

Du kan få kjøpe billig bensin hvis du er dust i hue, har silikonpupper og/eller er feminist, i Creunas siste radiokampanje for bensinstasjonskjeden ST1, som gikk hen og vant Sølvmikken for mai.

75364 82e63 original

Det foregår helt avsindig spesifikk segmentering i den nye radiokampanjen for bensinstasjonskjeden ST1, som med et knippe spotter lover billig bensin til folk som enten har krøller, briller, er feminister eller frimurere, har silikonpupper eller rett og slett er dust i hue. Men så smetter de inn en kjapp disclaimer/fraskrivingsklausul mot slutten som forteller at tilbudet også gjelder alle andre. Dette er grep som utgjør det lille ekstra for oppmerksomheten, mener Sølvmikken-juryen i sin begrunnelse:

«ST1 klinker til med kjempebillig bensin til alle, fortalt ved å rette budskapet mot tilsynelatende noen veldig få. Et av juryens medlemmer innrømmet å ha gått fem på, da han/hun hørte tilbudet til frimurere på radioen i bilen. Dette er enkel og tydelig kommunikasjon, som gjør at du spisser ørene det lille ekstra. I en solid og bred kampanje trekker juryen fram spotten «Dust i hue» som en liten favoritt.»

  • Byrå: Creuna
  • Kreativt team: Anders Asheim og Petter Andersen
  • Konsulent: Anders Aunbu
  • Prosjektleder: Una Solbakken Grosch
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Tre meter lang kjenning

Aner vi en ny trend? Peugeot-kampanjen fra McCann benytter seg også av en fraskrivingsklausul på slutten: «Alligator/Delfin/Tigerhai medfølger ikke og må kjøpes separat». Kampanjen bygger nemlig videre på Peugeots «3 meter lang sang»-konsept, og siden de nevnte dyrene alle blir rundt tre meter lange, er de perfekt lengde for Peugeot Partner.

Juryen kommenterer: «Knepent bak førsteplassen finner vi en gammel kjenning, med en egen evne til å sette seg på hjernen. Ideen er tatt et steg videre, men budskapet er det samme: i en Peugeot Partner er det plass til tre meter av det meste (ikke bare plank). Videreutviklingen av konseptet er hakket mindre surrealistisk enn tidligere versjoner, men det er fremdeles underholdende nok til å havne på pallen.»

  • Byrå: McCann
  • Kreativt team: Jan Petter Ågren og Stian Birkelid
  • Prosjektleder: Camilla Drake Raanaas
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Skeivt og morsomt fra Würth

Verktøy-kjeden Würth går personlig til verks og løfter fram både produkter og ansatte i en serie spotter der Både Og Radiobyrå står for både idé og produksjon. Juryen bifaller:

«På tredjeplass denne måneden havner et knippe spotter, som av juryen trekkes fram spesielt på grunn av sin bunnsolide produksjon. I en slags norsk «Real men of genius»-drakt evner Würth å løfte fram sine ansatte, på en både skeiv og morsom måte.»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Lenny Kittilsen og Ola-Per Ekblom
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Du hører månedens og tidligere vinnere i Sølvmikken på gullmikken.no.