Gull og sølv til #kjærepappa

Cannes Lions: Schjærven, Tangrystan og Care Norge ble premiert med gull i Film Craft og sølv i Film Lions på festivalens siste dag, mens TRY vant en bronse for «The Reversed Trailer» for Volkswagen, som er den fjerde løven kampanjen henter hjem fra Rivieraen.

75640 3c7b8 original
På scenen i Palais des Festival: regissør Jakob Ström, Jens Gundersen (Schjærven), Beate Tangre (Tangrystan) , jurypresident Laura Gregory og Gry Larsen (Care Norge)

Holdningskampanjen #kjærepappa fra Care Norge har siden lanseringen i november i fjor nådd over 200 millioner mennesker over hele verden, og det var knyttet stor spenning til om den denne uken ville bli premiert i verdens største kreativitetskonkurranse, kanskje særlig etter at den vant Grand Prize i New York Festivals i mai.

Lørdag kveld på Palais des Festivals ble det altså klart at den ikke bare vant én, men to løver: gull i håndverkskategorien Film Craft og sølv i Film Lions, som er den tradisjonelle filmkategorien.

Generalsekretær i Care Norge, Gry Larsen var til stede i Cannes lørdag kveld for å ta i mot prisen på scenen i festivalpalasset sammen med AD Jens Gundersen fra Schjærven.

– Herregud, er det ikke vilt!

Det utbryter Larsen overfor KF når vi snakker med henne.

– Denne prisen har enorm betydning, ettersom hele målet vårt med filmen har vært å skape engasjement og rette søkelyset på vold mot kvinner. Vi ønsket å snakke til alle de fantastiske mennene der ute og få dem til å bidra i enda større grad. At filmen blir sett, verdsatt og får priser, og at den får enda mer publisitet, betyr utrolig mye for jobben til organisasjonen vår. Det har vært litt av en reise å få lov til å være med på, og det var ingen som hadde drømt at kampanjen skulle klaffe så til de grader.

Care Norge hadde i utgangspunktet ikke mer enn noen tusenlapper å lage kampanje for, og Schjærven stilte opp pro bono med Tangrystan, regissør Jakob Ström og produsentene Beate Tangre og Gry Sætre.

– Når du er en humanitær organisasjon uten penger til den type ting, så er det en vanvittig gavepakke å få. Og denne prisen går jo til alle de menneskene som har vært involvert i at filmen har blitt en så stor suksess, sier Larsen.

Hun forteller at organisasjonen fikk noen viktige lærdommer da de bestemte seg for å gå for en løsning som involverte en fem minutter lang film.

– Det handler om å tørre å planlegge for suksess, for det kom jo veldig overraskende på at den skulle bli så stor. Hvis en film har et godt budskap, vekker følelser og engasjement, så skal du ikke bekymre deg om lengden. I dag er vi veldig glade for at vi valgte å stole på byrået, avslutter Larsen.

– Unik og spesiell historie

Ditlef Jacobsen, direktør for kommunikasjon i Schjærven, har også vært til stede i Cannes denne uken, og han er strålende fornøyd med uttellingen.

– Vi er først og fremst glade på kundens vegne. Dette er en helt unik og spesiell historie, og hele teamet bak har gjort en fantastisk jobb som har truffet en nerve hos folk over hele verden. Dette også litt ekstraordinært for oss som ikke deltar i konkurranser, men dette er en type holdningskapanje der det er et poeng å vinne konkurranser, slik at filmene får lengre liv, så dette synes vi er fryktelig morsomt.

Tekstforfatter Gry Sagvolden og konsulent Knut Røse er to andre fra Schjærven-teamet som har vært essensielle for kampanjens resultat, ifølge Jacobsen. Men ingen av dem var til stede i Cannes.

– Gry er i permisjon. Knut valgte, typisk nok for ham, å bli hjemme og jobbe med kunder.

Løver i fleng til «The Reversed Trailer»

Ryggefilmen av TRY for Harald A. Møller/Volkswagen Norway, der man på spinnvilt vis demonstrerer Trailer Assist-systemet, mottok sin fjerde Cannes-løve lørdag kveld. Mandag vant den gull i Promo & Activation-kategorien, tirsdag vant den sølv i både PR og Outdoor, mens den lørdag kveld vant bronse i Film Lions.

TRY hadde ytterligere en nominert jobb i Film Lions, Røde Kors-kampanjen «Kan du snakke, kan du bidra».

Unge sølv-løver

Norge har også gjort det godt i Young Lions i år: På mandag vant Scott Allen og Henriette Holte fra Hill+ Knowlton Strategies sølv i PR Lions, og ikke nok med det: Tirsdag vant Kristina Nyjordet fra Creuna og Sofie Platou fra Snøhetta sølv i Young Lions Design.

Les mer om hvordan #kjærepappa ble til her.