Gull til TRY og «The Reversed Trailer»

Cannes Lions: Den er allerede shortlistet fire ganger, og mandag kveld vant «The Reversed Trailer» for Volkswagen Trailer Assist gull i Promo & Activation-kategorien.

75511 fc754 original
75514 9e8f5 original

Mandag kveld under prisutdelingen i Cannes ble det offisielt at TRY med «The Reversed Trailer» for Harald A. Møller/Volkswagen Norway vant gull i Promo & Activation.

Kampanjen demonstrerer Trailer Assist-systemet til bilfabrikanten, og i filmen ser det ut som om en sjåfør rygger i vanvittig fart. I virkeligheten var det en tilhenger med motor som dro bilen etter seg. Den spesiallagde hengeren ble laget av gjengen fra TRY i samarbeid med filmproduksjonsselskapet Bacon og Malmjärn Film&Teknik.

Kampanjen vant i subkategorien Cars & Automotive Products & Services. Den var også nominert i Use of Ambient Media: Large Scale.

«The Reversed Trailer» fikk ytterligere to nominasjoner i dag morges da den gikk videre i både PR og Outdoor. Tirsdag kveld får vi vite om det blir ytterligere priser på Volkswagen-stuntet.


TRY hadde også en shortlist-plass i Direct med «The Gold Medal Sim Cards» med Aksel Lund Svindal for Telenor, men denne oppnådde ikke medalje.

Det ble heller ikke edelt metall på SMFBs Diadora-kampanje, som var shortlistet i både Direct og Promo & Activation.

Grand Prix til #OptOutside

Den amerikanske retail-kjeden REI (Recreational Equipment, Inc.) gjorde noe bortimot utenkelig da de på selveste Black Friday, den helligste (og blodigste) shoppingdagen i USA, valgte å stenge dørene sine og heller betale sine ansatte for å #OptOutside. I stedet for å stå i endeløse køer på en vakker høstdag, ble de oppfordret til å ta en tur i skog, mark eller på fjellet.

Det er det byrået Venables Bell & Partners San Francisco som står bak kampanjen og som mottok Grand Prix i Promo & Activation-kategorien mandag kveld.


Svenskene sjarmerte seg til Grand Prix i Direct

WPP-eide Ingo Stockholm vant Grand Prix i Direct for «The Swedish Number» for Svenska Turistföreningen. I april ble Sverige det første landet med sitt eget telefonnummer, +46 771 793 336, som koblet folk som ringte fra hele verden til tilfeldige svensker som på forhånd hadde meldt seg som frivillige ambassadører. Ambassadørene hadde på ingen måte blitt drillet i hva de burde eller ikke burde si, slik at kampanjen innebar en viss risiko. Samtidig var dette poenget: kampanjen skulle tilby en flik av svenskenes tilværelse, helt ufiltrert, og samtidig feire 250-årsjubileet til trykkefriheten i Sverige, verdens eldste i sitt slag.

– Det er lett å forveksle teknologi med menneskelig kontakt, og det er forfriskende å se en idé som kobler tusenvis av folk til helt vanlige svensker i andre enden. Dette er en direkte-kampanje til beinet, en kampanje som genererte øyeblikkelig respons, og en potent og mektig demonstrasjon av 250 år med trykkefrihet, sa juryleder og Cannes-veteran Mark Tutssel, Global Chief Creative Officer i Leo Burnett Worldwide under dagens pressekonferanse på festivalpalasset.

Grand Prix i Glass til Indisk transkjønnet band

Glass er kategorien som har som mål å påvirke inngrodde forestillinger om kjønn, kjønnsidentitet, ulikhet, ubalanse og urettferdighet, og årets Grand Prix gikk til «6 Pack Band», en popgruppe satt sammen av seks transeksuelle indere, et segment som tradisjonelt er tvunget ut i periferien av samfunnet og ofte er nødt til å prostituere seg for å overleve.

Kunden er Brooke Bond Red Label Tea, en merkevare med en 120 år lang historie. Det er Mindshare India som står bak kampanjen, som skal ha forårsaket spiren til en genuin holdningsendring til transkjønnede i det indiske samfunnet.

– Denne kampanjen huker av hvert eneste tenkelige punkt for hva en Glass Lions Grand Prix skal være, sa en synlig rørt og engasjert juryleder Madeline Di Nonno, Chief Executive Officer, Geena Davis Institute for Gender in Media, under dagens pressekonferanse.



Burger-fredsdue til topps i Print & Publishing

I august 2015 skrev Burger King et åpent brev til rivalen McDonald’s, der de foreslo å markere FNs internasjonale fredsdag ved å lage en burger sammen: McWhopper. Da McDonald’s avslo, reagerte publikum med å lage sine egne versjoner av burgeren. I tillegg kontaktet fire andre konkurrenter Burger King for å sammen lage «Peace Day Burger».

Det er Y&R New Zealand som står bak kampanjen som ble tildelt Grand Prix i den nå utvidede kategorien Print & Publishing mandag kveld. Ifølge Campaign Live hadde byrået forsøkt å selge idéen lokalt i mange år uten suksess. Det var ikke før Burger King-topp Fernando Machado hørte om det at ting skjedde, fort. Det skal ikke ha tatt mer en 40 minutter før Machado sendte en epost i brølende versaler tilbake: «I LOVE THIS FUCKING IDEA AND WE’RE GOING TO MAKE IT». Du ser den opprinnelige avisannonsen i mediespilleren.

Mannlige måltider vant Radio Lions Grand Prix

Ogilvy & Mather Johannesburg og Kentucky Fried Chicken vant Grand Prix i Radio Lions med en humoristisk kampanje som tok tak i det sørgelige faktum at enkelte menn unnlater å innrømme sine preferanser, inkludert mat, av redsel for å bli stemplet som umandige. Kampanjen «KFC Man Meals» ville utfordre normer og konvensjoner som gjelder for hva det å være mann egentlig er, og samtidig demonstrere at menn av alle slag elsker smaken av KFC Man Meals.

Du hører tre av radiospottene i kampanjen ved å klikke på lydsymbolene under mediespilleren øverst i saken.



A11_001 00077 1. THE EVERYMAN MEAL - COLOURED WEIGHTS.mp3

A11_002 00078 2. THE EVERYMAN MEAL - CLAW THING.mp3

A11_003 00079 3. THE EVERYMAN MEAL - CHERRY LIP BALM.mp3