Reklamemillioner til Dysleksi Norge

Dysleksi Norge vant Reklame for Alvor 2016 og får en kampanje verdt flere millioner kroner.

75367 60604 original
I boka «101 beste norske avisannonsene» havnet denne annonsen fra Dysleksiforbundet (faksimile) fra 1994 på 10. plass. Byrå: Leo Burnett, kreatører: Morten Kristiansen, Erik Hersoug og Anne-C Holm.
75370 664a7 original
Kommunikasjonsrådgiver og redaktør Anne Lene Blystad, leder for styringsgruppa i RfA, Victoria Marie Evensen, organisasjonsrådgiver Adam Tumidajewicz og generalsekretær Caroline Solem. Foto: Caroline Fossberg

Gjennom Reklame for Alvor får en organisasjon som ellers ikke ville hatt ressursene til det muligheten til å vise seg og saken sin for hele Norges befolkning, og landets reklamebyråer konkurrerer om å få jobben som gir mening, heder og ære, men ikke en krone i inntekt.

Av 89 påmeldte organisasjoner var det til slutt Dysleksi Norge som stakk av med seieren.

– Med det høyeste søkerantallet på ti år var det en tøff jobb å skulle velge kun én, men jeg er veldig stolt over at en enstemmig styringsgruppe valgte Dysleksi Norge som vinner av Reklame for Alvor 2016, sier leder for styringsgruppen i RfA, Victoria Marie Evensen.

Skrivevansker, mattevansker og språkvansker

Dysleksi Norge, tidligere Dysleksiforbundet, er en landsomfattende interesseorganisasjon som ble etablert i 1976 og har ca. 8700 medlemmer fordelt på rundt 40 lokallag.

– I den lille organisasjonen vår jobber store og små rundt om i hele vårt langstrakte land, dag og natt, med å gi støtte, mestring og pågangsmot til personer med lese- og skrivevansker, mattevansker og språkvansker. Vi har verdens viktigste jobb! Det er helt ubeskrivelig hvor mye det betyr for oss å få en gratis reklamekampanje verdt flere millioner kroner. En slik synlighet kunne vi aldri drømt om uten Reklame for Alvor, sier Generalsekretær i Dysleksi Norge, Caroline Solem.

– Dysleksi er et tema som det snakkes for lite om, og er for mange forbundet med

skam. Men når så mange som en halv million nordmenn har spesifikke lese- og skrivevansker synes vi temaet fortjener en reklamekampanje for å øke bevisstheten om dysleksi, avslutter Evensen.

Datoer å merke seg:

  • 22. august: Briefslipp for byråene
  • 5. september: Innleveringsfrist klokken 23:59
  • 27. september: Offentliggjøring av vinnerkampanje

Reklame for Alvor er reklamebransjens dugnad for en ideell sak. Reklame for Alvor arrangeres hvert annet år og går i år av stabelen for 24. gang. Under RfA bidrar reklamebyråer, mediebransjen og produksjonsmiljøer med et enormt antall medieeksponeringer og arbeidstimer.

www.reklameforalvor.no

Reklame for Alvor på Facebook