Røde kors-kampanje best i mai

Filmen der flyktninger leser fiendtlige nettkommentar vant foran både VG og Mester Grønn.

75790 63800 original

TRYs kampanje for Røde Kors, «Kan du snakke, kan du bidra», der barn som har flyktet til Norge leser reelle fiendtlige nettkommentarer, ble stemt opp av KFs lesere som det beste arbeidet i mai. Målet med kampanjen var å mobilisere den tause majoriteten som blir frastøtt av rasistiske kommentarfelt-meldinger i den bunnløse kloakken av «meninger» som både eksisterer i nettavisenes kommentarfelt og på sosiale medier, og på den måten kjempe imot tendensen til at grensene for hva som er akseptabelt å si stadig blir flyttet i feil retning (se også: Donald Trump).

Kampanjen er utviklet i samarbeid med Apt, Fantefilm og Opt.

Nye byråer for tradisjonsrike kunder

I tillegg til Røde Kors har de nye filmene fra VG og Mester Grønn mottatt mange stemmer i den månedlige kåringen vår. Den siste VG-filmen er utarbeidet på avisens tradisjonsrike konsept «Dagen er ikke helt den samme uten», men byrået er forholdsvis nytt: SMFB. Det er også medieplattformen som figurerer i filmen, en smarttelefon.

Hva gjelder Mester Grønn så er POL valgt som nytt byrå, og med de nye reklamefilmene er det også en ny type kommunikasjon fra blomsterhandleren, i en bransje der kommunikasjonen stort sett går via pris-plakater og anledningsboards. Målsetningen med kampanjen var å befeste kvalitetsposisjonen og ta markedsandeler.

Her stemmer du på månedens arbeid for juni.