Würth og Stena Line med sommer-Sølvmikker

Både Og og Anorak står bak radiokampanjene som vant Sølvmikken i henholdsvis juni og juli.

76342 22e56 original
Et sett med skraller.

Juni- og juli-mikkene juryeres samtidig etter sommerferien, og i den første sommermåneden var det altså Würth som gikk til topps. Verktøy-kjeden lever opp til slagordet «Würth – ordner opp» på personlig vis ved å løfte fram både produkter og ansatte i en serie spotter der Både Og Radiobyrå står for både idé og produksjon. Juryen bifaller og kommenterer:

«Førsteplassen denne måneden går til et fin-fint konsept som juryen liker svært godt. Tommel opp for å løfte frem ulike ansatte sammen med ulike produkter. I tillegg er det veldig fint produsert, musikken svinger overraskende mye og vi har lært hva en skralle er. Det måtte vi google. Gratulerer!»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Lenny Kittilsen og Ola-Per Ekblom
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Fargerike bilder på netthinna

Tidligere huseieres dårlige avgjørelser og tvilsomme smak får unngjelde i Futatsus kampanje for Fargerike. Juryens dom: «Nummer to på pallen denne måneden har produsert et knippe fine radiospotter for Fargerike! De er enkle og får på en artig måte frem et tydelig budskap som nye huseiere kan kjenne seg igjen i. Selv om de er effektivt fortalt sitter vi likevel igjen med noen bilder på netthinna. Den forrige eieren har som regel dårlig smak. Grattis!»

  • Byrå: Futatsu Industries
  • Kreativt team: Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen
  • Prosjektleder: Annikken Tangen Bekkedal
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

En del av reisen

Med sin Schjærven-utviklede kampanje benytter Elkjøp anledningen til å demonstrere situasjoner som viser at det kan være lurt å gå inn på elkjop.no før man reiser av sted på ferie. Det resulterer i tommel opp fra juryen:

«Månedens tredjeplass går til Elkjøp! Vi setter ekstra pris på at disse spottene har en annen inngang enn hva vi vanligvis er vant til fra denne kanten. Stor tommel opp for å ikke snakke produkt i første setning, men heller fortelle oss grunnen til hvorfor hodetelefoner og nettbrett kaaanskje kan være en god idé.»

  • Byrå: Schjærven AS
  • Kreativt team: Kristina Schaathun og Jørgen Marthinsen
  • Konsulent: Jarle Nummestad
  • Prosjektleder: Kari-Anne Opshaug
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Små og store pirater

Å ha små og helt umulige pirater i baksetet er ingen spøk, som Anoraks kampanje for Stena Line ettertrykkelig demonstrerer. Juryen var ikke i tvil om at jobben var den ypperste radiokampanjen i juli: «En enstemmig jury valgte et knippe veldig morsomme spotter for Stena Line som månedens vinner. Ikke bare er de godt skrevet og produsert, men de klarer også kunststykket å gjøre mas fra baksetet til en fornøyelse. Juryen ler særlig godt av «Tisse ut av vinduet» og sender vinnerne ut på tokt med de andre Sølvmikken-vinnerne. Gratulerer!»

  • Byrå: Anorak
  • Kreativt team: Kasper Amundsen Tuvnes, Øistein Markus Holm og Jens Bjørklund
  • Prosjektleder: Kristina Tallaksen Flaten
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Has-beens med vinnerflaks

Et knippe falmede artister bestående av Jorun Stiansen, Stig van Eijk og Jørn Hoel har hovedrollene i Norsk Tippings kampanje for premievarsel på SMS. Juryen likte hva de hørte, men stusset også noe over artistutvalget:

«I disse spottene børster Norsk Tipping støv av tre gamle musikalske helter, og det med stort hell. Enkelte i juryen satte riktignok spørsmålstegn ved hvorvidt (den levende legenden) Jørn Hoel hører hjemme i dette selskapet, men lot seg ikke irritere mer enn at det holdt til et flott sølv denne måneden.»

  • Byrå: Saatchi & Saatchi
  • Kreativt team: Mads Rønold og Øyvind Waage
  • Konsulent: Håkon Fretheim, Patrik Bergfjord, Torbjørn Aksdal
  • Prosjektleder: Nanna Grønli
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Trivelig sommerhilsen

Med sølv i juni og bronse i juli er det blitt en god kreativ sommer for Futatsu og Fargerike, som benyttet reklameavbruddene i juli til å oppfordre om å kose seg i ferien, slappe av og utsette alt som må gjøres i huset til høsten. Det var et grep juryen hadde sansen for: «Tredjeplassen tildeles tre hyggelige og velbalanserte sommerhilsener fra Fargerike, som pirker akkurat passe borti den dårlige samvittigheten du måtte ha i ferien.»

  • Byrå: Futatsu Industries
  • Kreativt team: Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen
  • Prosjektleder: Annikken Tangen Bekkedal
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Du hører juli- og juni-vinnerne på gullmikken.no.