Et Grand oppdrag

Pocket bistår Fursetgruppen med å gjenreise Grand Café. – Et ærefullt og omfattende prosjekt for et av Norges mest kjente landemerker, sier Pocket-partner Alexander Flammier Muskaug.

78794 33ce1 original
78797 ca651 original
78812 49eb0 original
På bildet (fra venstre): Anders Gottlieb-Nygaard, Nora Tollnes Lydersen, Marianne Nygård-Hansen og Alexander Flammier Muskaug. Foto: Einar Aslaksen/PUDDER
78815 52adf original

Siden utgangen av 2015 har Fursetgruppen og eiendomsselskapet Eiendomsspar investert i oppussingen og moderniseringen Grand Café. Pocket ble valgt som foretrukket samarbeidspartner etter en grundig byrårunde, og byrået har vært i full gang siden juni.

– Kombinasjonen av personkjemi og faglig tyngde er essensielt når det begynner å dra seg til i et prosjekt av denne karakteren, sier Marianne Nygård-Hansen, markeds- og kommunikasjonssjef i Fursetgruppen.

– Det har vært og er fortsatt en intens prosess frem mot åpningen 20. oktober. Vi valgte folk vi har jobbet med tidligere og som vi vet leverer. Grand Café er en ærverdig merkevare som må forvaltes riktig og dette er en av de desidert største satsingene vi har gjort, utdyper hun.

Bruker historien til å se fremover

Når Grand Café åpner i ny drakt er det lagt vekt på å bevare de historiske linjene tilbake til 1874. Dekorhimlingene til Lars Backer er avdekket og gjenskapt, og de originale Thonet-stolene er renovert. Men, for å skape en Grand Café som ikke bare ser tilbake, har det blitt satset på interiør, kommunikasjonsløsninger og et visuelt uttrykk som har tydelig moderne referanser.

– Edvard Munch skrev i 1928 «Det kunde nok fortelles meget om Grand Café – det vilde bli meget af Oslos historie». Restauranten ble mytisk på grunn av alle menneskene som frekventerte stedet, og vi har brukt dette som fundament til hele merkevareprosessen, sier Pocket-partner Alexander Flammier Muskaug.

Ny æra, ny vinkjeller

Grand Café ønsker både nye og gamle gjester velkommen. Målet er å skape mer historie, og en helt ny æra, med ny restaurant og vinkjeller.

– Vi har tatt utgangspunkt i hele kundereisen og designet berøringspunkter som litt og litt forteller den nye historien om Grand Café. Total-leveransen strekker seg hele veien fra bookingknappen på websiden og logoen over døra, til taktiliteten på menyene og budskapet på kvitteringsholderen, sier Flammier Muskaug.

De tre berømte Krohg-maleriene har fått lov til å henge, men nå fått enda mer i fokus.

– Hos oss sitter kulturhistorien fortsatt i veggene, og målet vårt er at den skal videreføres av mennesker fra nåtiden, bohemer eller ikke. Vi har stor respekt for historien. Men samtidig er det vår oppgave å skape en Grand Café som passer for vår tid, med nytt bestikk, oppdatert profil og nye menyer, supplerer Nygård-Hansen.