RiksTV vant september-mikken

SMFBs kampanje for TV-distribusjonsselskapet falt umiddelbart i smak hos Sølvmikken-juryen.

79382 7d156 original
Før i tiden fant folk all underholdningen de trengte i et åpent ildsted. I våre dager har vi RiksTV. Fra «Kautokeino-opprøret» foto/copyright: Erik Aavatsmark for Rubicon/Sandrew Metronome Norge

Når du hører bittesmå barn snakke varmt om «å høre regnet tromme på taket og bare kjenne roen senke seg» er det åpenbart at det er løgn og fanteri. Slik det som oftest er når voksne utgyter jålete erklæringer av samme kaliber. For de fleste av oss er TV-slaver, og mange familier vil gjerne ha muligheten til å se tv i flere rom hjemme, og gjerne på hytta. Vinnerkampanjen fra SMFB understreker at du kan gjøre nettopp dette med et RiksTV-abonnement, uten at det koster noe ekstra.

Juryen sier følgende: «Dramatiseringen «Si det som det ikke er» falt umiddelbart i smak hos juryen. Det var ikke noe å utsette på disse enkle, fine, ironiske spottene som i tillegg er veldig bra produsert. Det lønner seg å holde det enkelt og stole på ideen. Da får du en førsteplass i Sølvmikken.»

  • Byrå: SMFB
  • Kreativt team: Hans Martin Rønneseth, André Koot, Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre
  • Prosjektleder: Henriette Valeur
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: RiksTV

Artig med ekskludering

I Sølvmikken for mai gikk Creuna og bensinstasjonskjeden ST1 til topps med en kampanje der de lovte billig bensin til særs spesifikke grupper av befolkningen. I september vinner de andreplassen med en rekke nye varianter av segmenteringen, eksempelvis «de som synes Høstutstillingen har lite av den nyskapende energien den engang hadde» og «de som har et tikilometersegg som snart skal klekke».

Dette er et grep som Sølvmikken-juryen stadig har sansen for: «Selv om halvparten av juryen ikke visste hva et tikilometersegg er, kom disse spottene likevel høyt opp på juryens liste. Det å ekskludere noen, for å få oppmerksomhet av alle, er en artig måte å snakke om et tilbud på. Juryen synes konseptet har løftet seg siden sist og blitt morsommere nå som de tar for seg aktuelle hendelser.»

  • Byrå: Creuna
  • Kreativt team: Anders Asheim og Petter Andersen
  • Konsulent: Anders Aunbu
  • Prosjektleder: Una Solbakken Grosch
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: ST1

Slitesterkt konsept

I Sølvmikken-kåringene for juni og august lærte vi både litt om typiske Würth-produkter og selskapets ansatte, og kampanjen for september fortsetter på samme måte. Juryen har denne kommentaren:

«Tredjeplassen går til et slitesterkt konsept, nemlig «Würth ordner opp». Spottene er sympatiske, godt skrevet og velproduserte. Dette konseptet har allerede tatt med seg en førsteplass og en andreplass. Hvis juryen kan komme med litt pirk, så kunne det ha vært fint med litt mer variasjon i tekst og ide.»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Lenny Kittilsen og Ola-Per Ekblom
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Würth

Du hører alle månedens vinnere på gullmikken.no.