ANTI på frierferd i nabolaget

ANTI inkluderer nabolandene Finland, Danmark, Sverige i den neste utgaven av A New Type of Imprint.

80850 55575 original
80853 2f9dd original
80856 7d53e original
80859 2e8cd original
80862 26041 original
80865 a93ed original
80868 1c8ab original
80871 d3381 original
80874 82788 original
80877 4ed2f original
80880 765fc original
80883 b4c6d original
80886 a3dcc original

I går var Finlands nasjonaldag, noe ANTI feiret med å fortelle nyheten om en ny serie av A New Type of Imprint. Etter å ha skrevet utelukkende om norsk kreativ kultur og design i åtte utgaver, over to år, besøker de nå våre nordiske naboer. De neste fire utgavene inkluderer Finland, Danmark, Sverige og Island.

– Vi ønsker å fange den kreative sfæren til de ulike landene i et kapittel på 50 sider, hvor både showcaser og intervjuer, samt layouten skal reflektere landets visuelle språk og design historie, forteller Veronica Mike Solheim, sjefsredaktør i A New Type of Imprint.

Skiller seg ut

– Vi bestemte oss for å starte med Finland, et land med sterk og stolt design- og arkitekturhistorie. Den kreative industrien er likevel liten, men samtidig utfordrende, fargerik og leken.

Blant de nordiske landene er Finland uten tvil det landet som skiller seg mest ut, mener hun.

– Deres historie av å være under både Svensk og Russisk styre, reflekteres i en spennende blanding av form, materialer og farger. Det var også en industri vi kjente lite til fra før, som var en stor motivasjon for redaksjonen.

Nesten som hjemme

Hele tema-kapittelet er dedikert til finsk kreativitet og design, med navn som Avanto Architects, llustratøren Antti Kalevis, fotografen Osma Harvilahti, motedesigneren Satu Maaranen og designbyrået Kokoro & Moi. Magasindesignet er laget av Agency Leroy, et designbyrå basert i Helsinki. Solheim synes Agency Leroy minner om arbeidsgiveren ANTI.

– De er også et kreativt byrå med sitt eget magasin, LEON. Vi visste at kapittelet var i trygge hender da de takket ja til utfordringen for en måned siden. Art Director Hugo d’Alte og resten av byrået har gjort en fantastisk jobb med å formidle Finlands unike kreative kultur og design i layouten, forteller Solheim.

Utgaven er i butikker før juleferien.