Hør RfA-vinneren «Ord som ikke vil stå stille»

Zakarias Nadir og Glenn Haugen vant studentklassen i Reklame for Alvor (RfA) med appen «Pendio», men da de gikk i studio med Sagveien Resort fant de på noe helt annet.

Årets Reklame for Alvor-kampanje for Dysleksi Norge, «Dyslektikere med selvironi», laget av Kitchen og produsert av Pravda, er ute i offentligheten og har rullet og gått på tv i hele romjulen. 

Vinnerne av studentkategorien i RfA, Zakarias Nadir og Glenn Haugen, som er team på Høyskolen Kristiania, vant årets studentkategori med appen «Pendio», et høytlesningsverktøy utviklet for både lesekyndige og dyslektikere (se casefilmen under).

RfA er en dugnadskonkurranse med lite annet i premie enn heder og ære, men erfaring har høy verdi, og derfor ble Nadir og Haugen tilbudt en dag i radiostudio hos Sagveien Resort som belønning. Men de var ambivalente til å spille inn manuset de hadde levert inn til konkurransen.

Reklame for noe som ikke finnes

– Etter å ha blitt ferdige med filmen hadde vi lite tid igjen og ble enige om å lage en radiospott som var knyttet opp mot en fiktiv lansering av Pendio-appen. Med andre ord en radiospott for en app som ikke finnes, forteller Nadir og Haugen.

Da de fikk beskjed av Sagveien om å komme og spille inn manuset, ba de derfor om litt ekstra tid til å lage et nytt. 

– Både fordi vi hadde lyst til å lage noe bedre enn det vi hadde sendt inn, men også fordi vi ville lage en spott som Dysleksi Norge faktisk kunne bruke. Derfor redefinerte vi briefen, jobbet mer med innsikten og lagde en spot som vi ble veldig fornøyde med. 

Begge synes det var givende å jobbe med Sagveien Resort, der det var Martin Oftedal som hadde regi, mens Torstein Tanum Morstad gjorde lyd,

– Både teknikere og regissør var med på ideen allerede før innspilling og kom med veldig gode tilbakemeldinger. Ettersom ideen baserer seg på bruk av lyd var det digg å få en tekniker som forstod hva vi ville med ideen og som var med på å leke litt med den, avslutter teamet.

Hos Dysleksi Norge er de strålende fornøyd med resultatet, forteller generalsekretær Caroline Solem.

– En veldig morsom løsning! Mange med dysleksi sier at det føles som om bokstavene hopper på arket når de skal lese. Studentene har fått til denne effekten med lyd. Radioreklamen er fint løst. Vi er kjempeglade for at vi har fått den og kommer til å bruke den fremover der det er aktuelt, forteller hun.

Positive tilbakemeldinger

Ifølge Solem er det mange som har fått med seg TV-reklamen i romjulen, og hun forteller at Dysleksi Norge har fått mange positive tilbakemeldinger på den. 

– NRK «Norgesglasset» gjorde en sak på det denne uken, og det raser inn med historier. Det er kjempegøy! Vi gleder oss til å fortsette å tøyse med dysleksi utover våren, avslutter Solem.

Du hører spotten «Ord som ikke vil stå stille» i mediespilleren eller her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.