Nike slår et slag for likhet og rettferdighet

Se den slagkraftige reklamefilmen «Equality» fra Nike som debuterte under Grammy-gallaen natt til søndag.

Den halvannen minutt lange filmen fra Wieden & Kennedy har en rollebesetning av amerikanske idrettsstjerner som LeBron James, Serena Williams, Kevin Durant, Megan Rapinoe, Dalilah Muhammad og Gabby Douglas i rollene, i tillegg til skuespiller Michael B. Jordan («Creed», «Fruitvale Station»), som også står for fortellerstemmen.

På musikksporet er det Alicia Keys som synger Sam Cooke-hymnen «A Change Is Gonna Come», og regien er av Melina Matsoukas, blant annet kjent for Beyoncé-videoen «Formation», som for øvrig vant prisen for beste video samme kveld.

Det er slett ingen tilfeldighet at filmen debuterer under Black History Month, ifølge Nike, som erklærer at «Kampanjen oppfordrer folk til å overføre likheten og respekten innen sport til resten av tilværelsen».

Kampanjen er også tatt ut i annonser i større aviser som New York Times og Chicago Tribune, og inkluderer et manifest, der det blant annet heter at «båndene som knyttes mellom spillere burde eksistere mellom mennesker» og at «ballen burde sprette likt for alle», ifølge AdAge. Nike oppfordrer også tilhengerne om å støtte kampanjen ved å lage sine egne «Equality»-avatarer på sosiale medier. 

På Nike-hjemmesiden promoteres også en sort-hvit Equality-skjorte samt sko fra den årlige Black History Month-kolleksjonen.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.