NSBs førjulskampanje var Månedens beste

Leserne har talt: NSBs animerte julekampanje, laget av POL med hjelp fra Animasjonsdepartementet og Verdens Sterkeste Mann, var den beste jobben i desember.

Det norske språket er fullt av rare, arkaiske uttrykk som vi for lengst har glemt opphavet til. I juletiden møter vi særlig mange av dem gjennom julesanger, salmer, tradisjoner og markeringer. I NSBs julekampanje har POL tatt tak i dette på humoristisk vis i tre filmer som er produsert av Animasjonsdepartementet og lydlagt av Verdens Sterkeste Mann.

Filmene opplevde stor og engasjert respons på Facebook, ifølge NSBs Mona Lorenzi. – Vi har opplevd et engasjement helt utenom det vanlige, og kampanjen slår alle tidligere rekorder når det gjelder både deling og engasjement, sa Lorenzi da kampanjen ble lansert på kreativtforum.no i desember. 

Noe til den som har ingenting/Helt sjef

Hakk i hæl bak NSB finner vi to ganske forskjellige jobber: TRYs kampanje for Røde Kors, der Pravda har laget filmene, tar utgangspunkt i et stadig vanskeligere spørsmål rundt juletider i vårt overflodssamfunn: Hva skal du gi? Filmene og gavekortene de reklamerer for er en litt ny inngang til Røde Kors' alternativ til den som har alt: Noe til den som har ingenting.

Den andre jobben er Starcoms reklamefilm for å markedsføre Mercedes-Benz nye V-Klasse, som sikter seg inn på å treffe kvalitetsbevisste håndverkere og arbeidende sjefer. Konseptet «Helt sjef» demonstrerer en sjef som oser av selvtillit, og den samme følelsen skal alle andre ha når de kjører denne bilen. Det er Go Electra som har laget filmen.

Disse har vunnet Månedens arbeid i 2016: 

  • I januar var det Hitler som ville ut av barnesenga, en kampanje av Kitchen for LHL Astma og allergi
  • I februar var det Anorak og Matprat som gikk av med seieren, en kampanje resirkulert av gamle mat-reklamefilmer
  • Mat sto på vinnermenyen også i mars med «Skolemateksperimentet», en jobb for Helsedirektoratet av Saatchi & Saatchi, der hensikten var å belyse på ungdoms matvaner på skolen
  • Også aprilvinneren var matrelatert: Futatsu Industries kampanje «Aldri mer smørfingre» for flytende Melange Smør- og Rapsolje fra Mills
  • I mai var det TRY som vant med kampanjen «Kan du snakke, kan du bidra» for Røde Kors, der flyktninger fra krig og nød leser fiendtlige kommentarer på nett.
  • I juni var det Geelmuyden Kiese som vant på vegne av Infinitum med kampanjen «Pant alt. For sikkerhets skyld»
  • I juli vant Isobar Norge med sin Top Gear-lansering på vegne av  BBC Brit
  • Hyper vant august-kåringen med sitt Olsen Banden-mobilspill for Gjensidige og deres kundeutbyttekampanje
  • Den hyppig omtalte «Send én Smash! til din verste fiende» (Verdens ondeste DM) av Saatchi & Saatchi for Nidar vant september-kåringen
  • Det ble en middag med en spesiell Twist som vant oktober-kåringen, da SMFB via Facebook direktesendte fra leiligheten til Mona på Majorstua
  • I november var det igjen Anorak som vant, denne gangen med sin «Skipp butikken» for kolonial.no

Stem på Månedens beste for januar 2017 her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.