Vinmonopolet vant Gullfilmen 2016

Reklamefilmen «Vær så snill!» for Vinmonopolet er kåret til Norges beste reklamefilm vist på kino i 2016.

I dag ble reklamefilmen fra Vinmonopolet, laget av TRY med Einar Film & Fortellinger på produksjon, utropt til vinner av Gullfilmen 2016. Det var andre utdeling av kinobransjens ganske ferske reklamekåring.

– Vi opplever at budskap, tone og alvoret i filmen stemte godt. Målgruppen er vanskelig å nå, men vi treffer den på kino. Vi er stolte over vinnerfilmen, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.

– Vi er veldig stolte av å vinne prisen. Mye av ideen var bygd på lyd, og det kom til sin rett på nettopp kino. Filmen fungerte veldig bra på kino. Alltid stas å vinne priser, sier konsulent Lars Mitlid i reklamebyrået Try.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I 2015 gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson fra Naug & Venner til topps og vant Gullfilmens første kåring.

Sølvfilmen for første kvartal 2016 ble vunnet av Kreftforeningen med sin «Gi for livet». Sølvfilm for andre kvartal ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieriet». VGs reklamefilm «Etterlengtet nederlag» vant i tredje kvartal, mens Vinmonopolets «Vær så snill!» vant i fjerde.

Gullfilmen ble delt ut på Vika Kino onsdag ettermiddag.

Griper sitt publikum

Juryen skriver blant annet følgende om vinneren av Gullfilmen 2016: «Det er en film som virkelig griper sitt publikum og som er særdeles sterk og effektiv. Budskapet er klokkeklart og den er godt produsert fra A til Å. Samtidig som budskapet er sterkt og alvorlig, så unngår filmen å bruke pekefingeren i sin kommunikasjon med målgruppen. Og ikke minst er vinnerfilmen en troverdig og solid avsender. Dette er en film som passer perfekt på kino. En verdig vinner av Gullfilmen 2016!».

Hos TRY besto teamet av kreatørene Eirik Sørensen og Finn Knudsen. Einar Film står for produksjonen, med Aksel Hennie på regi.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.