Morgenstern vant februar-mikken

For andre måned på rad går Morgenstern til topps i Sølvmikken, denne gangen med spotten «Champions League» for Viasat.

84211 1639e original

Du har Champions League og så har du … annen fotball. Det er det entydige budskapet i Morgensterns enkeltspott, «Champions League», laget på vegne av Viasat, understreket med effektiv lydlegging fra Sagveien Resort.

Dette er hva juryen har å si om månedsvinneren for februar: «En fiffig idé som er rent og enkelt gjennomført. Velbalansert dramatisering som latterliggjør annen fotball sånn akkurat passe mye. Selvfølgelig skal vi se Champions League! Til og med de mindre fotballinteresserte i juryen lot seg begeistre av denne spotten, og slikt må det jo bare bli gull av. Gratulerer!»

  • 1. plass: Viasat
  • Byrå: Morgenstern
  • Kreativt team: Torkild Jarnholt, Bjørnar Buxrud, Sebastian Prestø og Anders Muurman Holm
  • Konsulent: Ole Hustad
  • Prosjektleder: Peder Kristiansen
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

En god DAB-deal

DDB Oslo benytter seg av et øyeblikks stillhet i radiospotten «DAB», som de har laget for Elkjøp for å fortelle om avslaget du får på DAB-radio dersom du tar med din gamle FM-dings i bytte. Juryen kommenterer:

«DAB-og-slukking-av-FM-nettet-reklame har jo nærmest blitt en egen sjanger, og et av de beste uttakene så langt synes vi denne spotten for Elkjøp representerer. Grepet har mye til felles med månedens vinner, og også her står gjennomføringen til laud. Smart tenkt og fint produsert. Her er det bare å kjøpe DAB, dere!»

  • 2. plass: Elkjøp
  • Byrå: DDB Oslo
  • Kreativt team: Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen
  • Prosjektleder: Gro Marwold
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Matbutikken som glapp

På tredjeplass i februar finner vi de to ganske snakkesalige spottene «Jenny Kittelsen» og «Mats Andreassen». Det er Anorak som har tatt narrativt grep på vegne av kolonial.no, matbutikken du gjerne går rundt med i lomma. Juryen utbroderer: «Akkurat da vi trodde dagligvarehandelen hadde gitt opp å sjarmere folk, kom disse spottene fra Kolonial.no. Velproduserte historier som tydelig setter et likhetstegn mellom dagligvarebutikken og mobiltelefonen din. Enkelt og veldig greit – akkurat som Kolonial.no.»

  • 3. plass Kolonial.no
  • Byrå: Anorak
  • Kreativt team:
  • Hallvard Fjellbraaten og Jens-Petter Aarhus
  • Prosjektleder: Kristina Tallaksen Flaten
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Du kan også høre månedsvinnerne og tidligere vinnere på gullmikken.no.