– Nå er det blitt gøy å gå i postkassa

Vi spør juryleder Janne Brenda Lysø om erfaringene fra juryarbeidet med Brings DM-prisen, den nye spesialprisen som ble opprettet i forbindelse med årets Gullblyanten.

83973 70726 original
Janne Brenda Lysø.

De siste årene har Direkte-kategorien i både Gullblyanten og andre kreative priser og konkurranser blitt en temmelig vag og udefinerbar skygge av den mer tidsriktige Promo / Aktivering-kategorien. I år ble derfor Direkte lagt ned i Gullblyanten og erstattet med den langt spissere Brings DM-prisen, noe jurypresident Petter Gulli tidligere denne måneden erklærte å være en ubetinget suksess.

Det var Janne Brenda Lysø som ledet gjengen som juryerte Brings DM-pris (i tillegg til Utendørs / Omgivelser, Promo / Aktivisering, Mobil og Innovasjon … puh!). Med utallige kreative priser under beltet og 17 år på baken som suksess-kreatør sammen med makker Stian Johansen i byråer som McCann, TRY og nå POL, vet hun inderlig godt hva hun snakker om når vi spør om hvordan den nye spesialkategorien fortonte seg.

– Konkret rettet mot DM

– Jeg synes det fungerte veldig bra. Jeg har sittet i mange Direkte-juryer både her hjemme og utenlands, blant annet i Eurobest, og der blir det sendt inn alt mulig rart. Nå var det plutselig en kategori konkret rettet mot DM, noe som gjorde det gøy å juryere, og juryarbeidet enklere.

Nivået på jobbene var det heller ingenting å si på, forteller hun.

– Jeg var i forkant usikker på hva slags jobber som ville bli sendt inn, men her har kategorikriteriene åpenbart fungert etter intensjonen. Jobben vår var å finne én vinner blant mange potensielle, så da må du være nådeløs, samtidig er det en veldig grei oppgave for en jury.

Vinnerjobben i Brings DM-pris ble «Send én Smash!» av Saatchi & Saatchi. Samme arbeid var en av storvinnerne i årets Gullblyanten, med gull i Promo / Aktivisering, gull i Web samt bronse i Integrert.

– Fortsatt aktuell

Har du noen tips til de som har lyst til å hevde seg i denne kategorien til neste år?

– Det handler vel egentlig om å ha i bakhodet at kategorien finnes, og at du går inn og ser på kriteriene. Det er en gjev pris å vinne, fordi den så til de grader er avhengig av at det er en god idé og fordi den er så tydelig på hva du vinner for. Men det finnes jo ingen plan for hvordan du går inn i idéarbeidet, sånn er det aldri. Og det er ikke ofte du får en brief som tar utgangspunkt i at det skal brukes DM. Men likevel ble det sendt inn masse fine jobber, noe som viser at den fortsatt er aktuell i en tid der man kanskje skulle tro den var akterutseilt.

Kan du huske å ha fått noe i din egen postkasse som du synes var fint, lurt eller morsomt på noe vis?

– Jeg fikk jo en Smash!, da! Men dette har forandret seg etter at netthandelen tok over. Nå er det blitt gøy å gå i postkasse, noe lystbetont sammenliknet med tidligere, da et postkort fra tanta eller brev fra futen var det beste du kunne håpe på. Både «Kåte Virlaval» og «Send én Smash!» var kampanjer med et digitalt opphav, som endte fysisk i postkassa. Dermed er DM-prisen slett ikke gammeldags.

***

Alle innsendte arbeider til Brings DM-prisen kan du beundre på bring.no/DM.