Nike markerer kvinnedagen

Nike og Wieden+ Kennedy Amsterdam lanserer tre kortfilmer på Nikes Global Women’s YouTube-kanal for å inspirere kvinner og jenter til å bli aktive.

83847 9d175 original
83850 57fda original
83853 9fab2 original

Filmene er deler av tre kampanjer som ble lansert lokalt i forrige måned i Midt-Østen, Russland og Tyrkia, men som er ment å resonnere globalt. Nike hevder nemlig å vite at dagens ungdom er den minst aktive generasjonen noensinne, og at dette gjelder jenter i enda større grad enn gutter.

Filmene er lagd av W+K Amsterdam med formål om å inspirere kvinner til å bykse over livets hindringer og bli aktive, uansett om barrierene er sosiale, fysiske eller kulturelle. Ifølge byrået har jenter og kvinner en større tendens til å mangle selvtillit til egne evner, samtidig som kroppen gjør dem forlegne. I mange deler av verden er det også kulturelle faktorer som fraråder kvinner å være fysisk aktive.

– I noen deler av verden er det hvordan kvinner framstår i treningsbukser som skremmer dem fra å trene. I andre regioner vi jobbet i er det samfunnspress, kjønnsdiskriminering og vekten av tradisjoner som sperrer. Disse forsøker vi med dette å rive ned slik at kvinner kan drive med sport ubekymret, sier Craig Williams og Al Merry, kreative ledere i W+K Amsterdam.

Filmene blir vist på tv lokalt i nevnte markedene, og blir støttet av integrerte kampanjer, inkludert print, utendørs og digitale og SoMe-løsninger.

Du kan også se filmene på Nikes kvinnekanal på YouTube.