Reklame satt under teaterlupen

«BIG BANG SHINY» et teaterstykke som bruker reklame og merkevarebygging som materiale, og hvor blant andre Dagmar Kollstrøm fra Ernö har vært med som konsulent.

84392 47ba9 original

«BIG BANG SHINY» er en forestilling om og med reklame, og beskrives slik: SKOEN, PARFYMEN og KLOKKA farer rundt i merkevarebyggingens mytologiske univers. Mennesket leter etter mening og er redd for å være en pyse. Tingene, i sin gigantiske visdom, gir svar: «Be a story worth telling». Et tohodet vesen bukter seg over scenen og operasangeren blir stadig avbrutt av sceneteppet. Hvor intelligent er måten merkevarene kommuniserer på? Og er vi primitive ofre? I et lekent ritual og en ond sirkel møter mennesket reklamen, gang på gang.

Norske perspektiver

Forestillingen er utviklet med base i reklametekster. Regissør, koreograf og manusforfatter Karen Røise Kielland har jobbet med Dagmar Kollstrøm fra Ernö og Synne Skjulstad fra Westerdals som konsulenter. De har sett en tidlig visning og kommet med reklamefaglige innspill, blant annet om forskjellen på norsk reklame og den som dominerer i «BIG BANG SHINY», fra globale merkevarer.

Klovnen i stykket, som til slutt får en cola av et barn fordi han synger så trist, spilles av Svein Erik Sagbråten, tidligere tenorsolist fra Den Norske Operaen. Tre dansere legemliggjør de ikoniske objektene SKOEN, KLOKKA og PARFYMEN, godt hjulpet av ledskilt og lydbilde fra komponist Jessica Sligter.

Det grafiske designet står NODE Berlin Oslo for.

«BIG BANG SHINY» har premiere på Sentralen i Oslo 6. april kl. 19:00.

Se også blood-for-roses.com.