Større merkevarer stanser YouTube-annonsering

Johnson & Johnson, Verizon og AT&T er de siste på en stadig voksende liste av merkevarer som stanser YouTube-reklamekjøp, etter avsløringer om at annonser havner på sider med ekstremistisk innhold.

84286 d39e0 original

Johnson & Johnson har avbrutt all annonseringen på videoplattformen, og har i den sammenheng gitt følgende uttalelse: «Johnson & Johnson-familien av forbrukervarer tar denne saken meget alvorlig, og vi har bestemt oss for å ta en pause i all digital reklame på YouTube globalt for å forsikre oss om at vår produktreklame ikke vises på kanalen som fremmer støtende innhold.»

Selskapet brukte 2,4 milliarder dollar på reklame i fjor, har samarbeidet nært med YouTube-eier Google, og var en av de første til å bruke YouTube Labs, som koblet markedsførere med YouTube-innholdsleverandøren for å utvikle video. Dette melder både britiske Campaign og amerikanske AdAge.

Vil identifisere «svake ledd»

De amerikanske mobilgigantene Verizon og AT&T kom fram til samme beslutning på onsdag. En talskvinne for Verizon sa: «Så snart vi ble oppmerksomme på at vår reklame ble plassert på ikke-godkjente nettsteder, handlet vi umiddelbart for å annullere reklameplassering av denne typen, og satte igang en undersøkelse. Vi samarbeider med alle våre digitale partnere for å identifisere svake ledd slik at vi kan forhindre at liknende skjer i fremtiden.»

AT&T uttalte: «Vi er dypt bekymret over at våre annonser kan ha blitt plassert ved siden av innhold som fremmer terrorisme og hat. Inntil Google kan forsikre oss om at dette ikke vil skje igjen, fjerner vi fra alle Googles plattformer som ikke er selve søkemotoren.»

YouTube-eieren har siden publisert en bloggpost som skisserer hvordan reklamekjøpere kan takle problemet.