Publicis Media lanserer nytt kreativt byrå

Publicis Media Norway, som huser mediebyråene Starcom og Zenith, henter inn Christian Raae fra SMFB Engine som leder for sitt nye byrå som skal satse på datadrevet kreativitet. Satsingen går under navnet New Work.

85585 f0ce8 original
Byråleder Christian Raae i New Work og administrerende direktør Peder Mittet i Starcom og Publicis Media. Foto © Starcom

Ved lansering teller New Work 15 ansatte, blant dem digitale kreatører, teknologer, designere, rådgivere og produsenter. Christian Raae, som har bakgrunn som blant annet Digital Director i SMFB Engine, Head of Digital i Aftenposten og mobilbyrået Mobiento, blir byråleder i New Work.

– New Work handler om å skape verdi for mottakeren. I et digitalt medielandskap er det vanskeligere enn før å nå frem, og man blir fort valgt bort. Smart bruk av data gir oss muligheten til å være relevante og lage kreative løsninger på målgruppens premisser, sier Raae.

– Vi ser hvordan digitaliseringen stiller helt nye krav til alle miljøer som leverer kreativitet og innhold. Umiddelbar tilgang på data lar oss jobbe faktabasert og mer treffsikkert. I tillegg må vi jobbe raskere og mer fleksibelt, og smart produksjonsteknologi lar oss gjøre nettopp det. Et eksempel er DOT, vårt produkt for dynamisk innhold, forteller Raae.

– Vi vil bruke data i alle ledd av vår arbeidsprosess. Det lar oss drive testing av kampanjer før vi går i gang, optimalisere underveis og dokumentere effekt i etterkant. Dette tankesettet gjennomsyrer alt vi gjør, avslutter Christian Raae.

– Naturlig steg

Peder Mittet, som er administrerende direktør i Starcom og Publicis Media, blir styreleder i det nye selskapet som skal jobbe tett med sitt opphav.

– Starcom har gjort seg kjent for å ha kreativitet og teknologi som viktige drivere i våre leveranser, så dette er et naturlig neste steg for å ta det kreative til neste nivå. Vi etablerer et eget selskap med sin egen identitet og spennende nyansettelser, og gir nå dette miljøet rom til å spesialisere seg og vokse videre, sier Mittet.

– New Work vil jobbe både på egne oppdrag og helt integrert på Starcom og Zenith sine kunder. Det er en fordel for kundene at vi kan løse flere ting på ett sted, samtidig som det nå blir tydelig hvor spisskompetansen ligger, avslutter Mittet.