Holder liv i gamle reklameslagere

Operasanger Per Vollestad har samlet på reklameslagere i en mannsalder og er nå aktuell med boken «Norsk reklamesang 1844-1940». I høst skal han og makker Svein Olav Blindheim ut på turné.

85890 c6477 original
Sanghefter.
85891 4f1f5 original
Per Vollestad. Foto: Ketil Rostad

«Norsk reklamesang 1844-1940»

Per Vollestad

er nok mest kjent for å stå på operascenen, i tillegg til å være doktor philos fra Musikkhøyskolen. Samtidig har han i en mannsalder samlet på underfundige melodier og tekster laget på oppdrag fra annonsører. Nå er han aktuell med boken «Norsk reklamesang 1844-1940».

– I snart 30 år har jeg samlet på gamle reklameslagere og diverse håndbøker for unge menn og kvinner. Nå kommer boken der jeg tar for meg denne undelige og underholdende delen av norsk kulturhistorie, forteller Per Vollestad.

Boken gis ut på tradisjonsrike Norsk Musikkforlag og inneholder utvalgte reklamesanger, anektdoter om opphavsmenn og utøvere. I tillegg til en rekke alternative fakta om husstell, alkohol, tobakk, margarin og lange underbukser.

Sammen med musiker og komponist Svein Olav Blindheim skal han utover høsten ha en serie konserter i «utvalgte, unike lokaler som gir en perfekt ramme rundt disse sangene og historiene», ifølge Vollestad.

Da reklamesang var pop

Kreativt Forum intervjuet operasangeren for noen år siden i forbindelse med en tidligere bokutgivelse, og da fortalte han at særlig mellomkrigstiden var en gylden epoke for norske tekstforfattere.

– Disse sangene ble i stor grad fremført på radio. Radioreklame var noe av det mest populære som ble sendt på lufta. De hadde noe som het «reklamekvarter» rett etter nyhetene, da én annonsør kunne holde på i flere minutter, og det var ofte kjente sangere eller skuespillere som fremførte låtene, som for eksempel Ernst Rolf.

Et eksempel er «Freia-sangen» av Per Kvist og Con Conrad, trolig laget rundt 1920/21, som var så populær at den ble spilt inn på plate for så å bli solgt kommersielt. Trallen varer i hele fem-seks minutter og har hele fjorten vers.

– Gamle mennesker har tatt kontakt med meg og sunget forskjellige reklamesnutter de husker fra mellomkringstiden. Det var ikke så mye reklame den gangen, så det som var ble veldig lett husket, og ble slagere. Det var en grunn til at musikken ble gitt ut på noter. Folk spilte det, de satt hjemme og klunket på piano! Når noen i dag husker reklame fra trettitallet, synes jeg det er ganske rørende, forteller Vollestad.

Les mer om «Norsk reklamesang 1844-1940» og se turnelisten på bokutgivelsens Facebook-side.