Maria Aas-Eng blir RED-konsernsjef

Red Media Consulting, Red Performance, Plapre, Heia og Retail in media slås sammen til selskapet RED, som skal ledes av Maria Aas-Eng.

85994 a0a0b original
Ledergruppen i RED: Nils Røang, Maria Aas-Eng, Jørgen Sørlie (bak), Magnus Strømnes Bøe og Christian Espeseth. Foto: Geir Vikane

RED Gruppen består av syv selskaper, og de fem «medieorienterte» selskapene samles nå i et nytt selskap med ny eierstruktur. Gründer og hovedeier i RED, Nils Røang, overlater sjefsjobben til Maria Aas-Eng, og går selv inn som arbeidende styreleder i det nye selskapet.

Maria Aas-Eng ble i 2015 ansatt som daglig leder i Red Media Consulting AS.

– Maria har gjort en fantastisk jobb og tatt et stort ansvar. Vi jobber meget godt sammen og deler mange av de samme tankene i forhold til hvor markedet beveger seg, sier Nils Røang.

– Etter å ha bygget RED sammen med Christian Espeseth fra bunnen av er det selvfølgelig mange følelser involvert, men vi er helt trygge på at dette er riktig for selskapet og den videre utviklingen. Vi har gjort mye riktig frem til nå, men endringene med en ny organisering var helt nødvendig å gjennomføre for å fortsette utviklingen i et marked som garantert vil endre seg enda raskere fremover enn vi har sett hittil. Ingen er riktigere til denne jobben enn Maria, sier Røang.

Endring i eierstrukturen

Nå blir Aas-Eng øverste ansvarlig for mediebyrået Red Media Consulting, performancebyrået Red Performance, innholdsbyrået Plapre, sponsorbyrået Heia og mediebyrået Retail in Media. Totalt har selskapene over 80 ansatte og de anslår å passere 1 milliard i omsetning i 2017. RED har også gjennomført en endring i eierstrukturen, der alle tidligere eiere av datterselskapene i systemet nå eier aksjer i det nye moderselskapet.

– Vi har nå en partner-drevet modell som sikrer at de ulike fagmiljøene jobber tett sammen og drar i samme retning. Det skal bli lettere for våre kunder og utnytte hele RED sitt kompetansespekter og for våre rådgivere å skreddersy team på tvers av Red Media Consulting, Red Performance, Plapre, Heia og Retail in Media, sier den nye konsernsjefen.

Aas-Eng har satt sammen en ny ledergruppe i RED, og de som skal styre selskapet fremover er Christian Espeseth som blir strategisk direktør for nye RED, Administrerende direktør i Red Performance Magnus Strømnes Bøe og Jørgen Sørlie som leder av Plapre.