Animasjonsdepartementet lanserer filmselskap

Med sin lansering av søsterselskapet Filmdepartementet trer Animasjonsdepartementet inn i live-produksjonens verden, hvor de skal konkurrere med andre tradisjonelle filmproduksjonsselskap om reklamefilmbudsjettene.

– Vi har startet et søsterselskap til Animasjonsdepartementet som heter Filmdepartementet, eller det vil si, offisielt navn er FDP. Dermed blir søsterselskapene ADP og FDP, forteller produsent Jakob Thommessen.

Vi snakker med Thommessen, daglig leder Jannecke Møller og regissør Andrea Eckerbom, hvor sistnevnte er medeier og blir regissør i FDP.

– FDP består av mange av de samme menneskene som i Animasjonsdepartementet, men den store forskjellen er Andrea, som vi starter dette sammen med, og som er den første faste regissøren. Hun blir nok ikke den eneste, men vi har ikke veldig hastverk med å tilknytte oss flere. Med oppsettet som er nå, der Animasjonsdepartementet går veldig bra, tar vi oss råd til å bygge selskapet sten for sten, sier Thommessen.

Hvorfor vil dere drive med live-film i tillegg til animasjon?

– Et ønske om å jobbe mer med mennesker. Vi har allerede gjort mye live-ting, men da ganske heavy studioproduksjoner med mye visuelt snacks. Men så har det stoppet litt når det gjelder skuespiller-regi og mennesker. Dessuten har jeg og Andrea pratet om dette gjennom en periode og følte virkelig at det klikket.

– Vi har diskutert dette veldig mye opp gjennom årene, og da Andrea kom på banen ble alt riktig, forteller Østvold, som nå er daglig leder i begge selskapene.

– Her er kreativiteten alltid i fokus, og det var helt i sentralt i avgjørelsen om å komme hit. Jeg ønsker å bruke mye mer tid og kjærlighet til hvert prosjekt, og det vet jeg at jeg får gjøre her, sier Eckerbom, som bare i fjor var involvert i over 25 produksjoner. 

– Skal ikke fylle en ny nisje

– Jeg synes det Animasjonsdepartementet gjør er utrolig fascinerende, men jeg kan ingenting om det og jeg har lyst til å lære meg nye ting. Dessuten finnes det ikke noe annet sted i Oslo der du har muligheten til å gjøre livefilm og samtidig ha kunnskapen til Animasjonsdepartementet. Ikke at vi bare kommer til å gjøre film som både er live og animert, men den muligheten er helt klart tilstede. Der skiller vi oss litt ut, sier Eckerbom.

–  Vi skal ikke fylle en ny nisje, men her skal du kunne lage alle mulige typer reklamefilm. Nå har vi flere og større vektøy i kassa, flere måter å løse ting på. Med FDP er også tanken at det blir mye lettere å selge inn et manus med mer tradisjonelle historier, men i tillegg vil vi gjerne få inn alt det visuelle som vi synes er kult, sier Thommessen,

– Vi føler det er mulig å lage reklame som skiller seg mer ut enn det en typisk norsk reklamefilm gjør i dag. De har det med å skli litt inn i hverandre, fortsetter han.

– Det vesentlige poenget med å få inn Andrea er å ha tilgang til en som tenker historiefortelling på en annen måte enn oss, for det er ganske annerledes med animasjon, som er en ganske nitidig prosess der alt storyboardes, mens livefilm tillater at man er litt løsere i formen og kan improvisere. Og det tror jeg er to arbeidsmåter som spiller veldig bra mot hverandre, avslutter Thommesen.

De to selskapene har for øvrig nettopp lansert nye nettsider, hvor du får valget mellom Flesh (FDP) or Wood (ADP) på åpningssiden.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.