Vekket Carlsbergs grunnlegger opp fra de døde

I slutten av august under TEDxKöpenhavn vekket Carlsberg opp sin grunnlegger J.C. Jacobsen for å holde et inspirerende TED-foredrag.

86283 bef57 original
86285 10a4b original

Siden 1984 har organisasjonen TED – Ideas Worth Spreading holdt både inspirerende og korte, ofte lettvint irriterende foredrag i grenselandet mellom tech, underholdning og formgiving. De siste årene har mange av forelesningene gått via YouTube og sosiale medier, nådd enormt mange folk og samlet en dedikert fanskare.

«Good afternoon, ladies and gentlemen»

Under TEDx-konferansen i Köbenhavn i slutten av august ble publikum hilst velkommen av Carlsberg-grunnleggeren J.C. Jacobsen på denne noe makabre måten: «Good afternoon, ladies and gentlemen. My name is J.C. Jacobsen, and I have been dead for 130 years.» Som innledningstaler hadde TED-samarbeidspartner Carlsberg nemlig vekket liv i selskapets gründer slik at han kunne holde foredraget sitt fra andre siden av graven.

Talen «Why You Should Answer Every Question with Probably» ble holdt ved hjelp av skuespillere og hologram, og kretset rund Jacobsens livsfilosofi om å la usikkerhet definere livet, både i forretningslivet og generelt.

– Å bare si ja innebærer en statisk livsfilosofi. Å omfavne «sannsyligvis» innebærer at vi aldri når perfeksjon, men alltid strekker oss mot det. Det ligger i perfeksjonens natur at vi aldri kan nå dit. Grenselandet mellom ja og «sannsynligvis» er stedet forbedringen skjer. «Sannsynligvis» er å reise forventningsfullt, men aldri komme fram, filosoferte hologramet under den usedvanlig filosofitunge TED-praten.

«Probably The Best Beer In The World»

Til TED-innledning å være var dette en å huske, og filosofien om «Probably» går hånd i hånd med Carlsbergs slagord «Probably The Best Beer in the World» skrevet av Saatchi & Saatchi i 1973. Det var selvsagt en skuespiller som gestaltet Jacobsen, som døde i 1887, og det ekstraordinære med kampanjen er at den bragte grunnleggeren tilbake fra de døde foran en fullsatt TED-sal.

Det er Carlsberg og det Brüssel-baserte PR-selskapet FCB Happiness som står bak stuntet, som fikk bred omtale i diverse bransjemedier. Regissør Rune Milton, som representeres i Norge og Sverige av produksjonsselskapet Standardt, har laget filmen med produksjonsselskapet Nobody CPH, Copenhagen, mens selve forelesningen er utviklet av Happiness og kreatørene Pieter Clayes og Tadas Maksimovas.

Den første urhipster?

Talen var mer enn bare et tomt stunt: Den argumenterer for å omfavne det ukjente, snarere enn de begrensende og dogmatiske «ja» eller «nei» som filosofi for suksess både i forretningsliv og livet generelt, en filosofi som J.C. Jacobsen, født i 1811, fulgte hele livet. I 1847 etablerte han sitt første mikrobryggeri i København, han var en forkjemper for vitenskap som delte sin kunnskap om øl med andre bryggere. Han elsket og støttet musikk og kunst, og var tungt involvert i politikk og samfunn. En sann dansk hipster, der tversover-sløyfene og det utrolige skjegget var del av merkevaren.

I mediespilleren ligger det to filmer: Introfilmen som introduserte og gjorde markedsføringen av hele konferansen, samt selve hologramfilmen.