Kaffestunt vant internasjonal utendørspris

Morgensterns «Magisk kaffeautomat»-stunt for frivillig.no har vunnet JCDecauxs internasjonale kåring Innovate of the month.

87187 b2dcf original

I stuntet for frivillig.no inviterte en ensom pensjonist busspassasjerer på kaffe gjennom et Eurosize-board. Målet var å vise at frivillighet ikke trenger å være vanskeligere enn en kaffe og en liten prat. Nå har filmen vunnet JCDecaux' internasjonale kåring Innovate of the month.

– Det er fantastisk gøy at en norsk jobb for en liten aktør slår giganter som McDonalds i Italia og Tag Heuer i Hong Kong, sier Stian Stark Husby i JCDecaux.

Han legger til at Norge ikke har vunnet en Innovate of the month siden 2013.

Vant med klar margin

Innovate of the Month er en månedlig internkonkurranse i JCDecaux-systemet, hvor 75 land kan sende inn sine mest innovative løsninger. En jury annonserer en shortlist på 4-6 jobber, og over 13.000 JCDecaux-ansatte kan stemme på sin favoritt. Denne gangen vant Norge med 61 prosent av stemmene.

Betydelig effekt

Birgitte Heneide er kommunikasjonsrådgiver for Frivillig.no. Hun er også storfornøyd med responsen.

– Jeg tror vel aldri vi har gjort noe som har hatt så stor effekt som dette, sier Heneide.

På få uker har mer en 750.000 sett den norske versjonen. Og det er de 25.000 delingene og reaksjonene som har stått for størstedelen av trafikken. Millioner har sett filmen i oversatte versjoner i utlandet, blant annet ble den mye delt fra det franske nettstedet Creapills.

– Men det mest gledelige er effekten dette har hatt på kjerneområdet vårt: koble frivillige organisasjoner med nye frivillige. 85 prosent flere har meldt seg til tjeneste de siste to ukene. Enkelte dager har vi mer en doblet antall søknader, sier Heneide.

Kampanjen er et samarbeid mellom Morgenstern, JCDecaux, Notch og Både Og Bilde.

Her er jobbene Frivillig var på shortlisten med: