Store forandringer i Cannes Lions

Etter at reklameholdingselskaper som Publicis og WPP truet med boikott på grunn av størrelse og kostnadsnivå, har Cannes Lions-eier Ascential satt inn drastiske tiltak for å gjøre festivalen kortere, enklere og rimeligere. Nå melder Publicis Groupe at de vender tilbake til festivalen i 2019.

Mandag offentliggjorde Ascential alle forandringene med sin juvel i festivaljungelen, etter en periode med press fra store holdingsselskaper som mener at festivalen stadig blir mer kostbar og ekspanderende.

Forandringen som er introdusert handler om å forenkle og modernisere arrangementet, samtidig som kostnadene blir holdt nede for festivaldelegatene. Publicis Groupe, som har jobbet tett med festivalen rundt forandringene, reagerte ganske umiddelbart på nyheten med å applaudere tiltakene og annonsere at de akter å vende tilbake til festivalen i 2019. 

Her er noen av de viktigste nyvinningene:

  • Festivalen går ned fra åtte til fem dagers lengde (18.-22. juni).
  • Kostnadene ved fullt delegatpass går ned med 900 Euro.
  • Festivalen introduserer ni innholds-«tracks» som skal guide all festivalprogrammering såvel som selve Lions-konkurransen.
  • Tre løver går av med pensjon (Cyber, Integrated og Promo & Activation) mens fem ny blir lagt til
  • 120 subkategorier går ut.
  • Et enkeltarbeid kan maksimalt meldes på i seks kategorier (tidligere var det ikke noen maksgrense)
  • Poengsystemet blir forandret.
  • «Sidefestivalene» Lions Entertaiment og Lions Innovation blir integrert inn i hovedfestivalen.
  • Festivalen har samarbeidet med Cannes by om å fryse hotellpriser og avtale fastprismenyer på mer enn 50 av byens restauranter.

Festivalen i 2018 introduserer et nytt initiativ for unge kreatører: Ett Young Lions delegatpass blir gitt gratis til hvert byrå som meldte på mer enn 15 jobber i årets festival, hvilket betyr at det blir delt ut over 650 gratispass på festivalen i 2018.

Les mer om forandringene her.

Her er de ni «sporene» («tracks») festivalen skal organiseres etter. Du kan lese mer om organiseringen av disse her.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.