Samler bransjedamene

På Månefisken torsdag 9. november ble et av Norges største byråer kåret til Årets byrå for 15. gang på rad, men et annet sted i Oslo skjedde det noe spennende: På Himkok hadde rundt 100 av bransjens damer samlet seg for å mingle, knytte kontakter og ha det hyggelig.

87314 52ef7 original

Aram Zarkoob Vaughan.

Arrangementet har det beskrivende navnet «Bransjens kvinnepils». Aram Zarkoob Vaughan (36) står bak initiativet som i utgangspunktet var ment for noen få av hennes bekjente, men som vokste fra smått til stort. Hun jobber som kreativ produsent/ prosjektleder i Kitchen, og har lenge hatt et ønske om å samle alle damene på ett sted.

Treffet fikk en litt større dimensjon da en gruppe ildsjeler bak et annet viktig initiativ lot arrangementets deltakere svare på en mini-undersøkelse som ønsker å kartlegge hvor utbredt det brennaktuelle temaet «uønsket seksuell oppmerksomhet» er i bransjen. Eller seksuell trakassering som det også heter (se egen sak).

Hva var bakgrunnen for initiativet ditt?

– Det var i grunnen så enkelt som at jeg tenkte at jeg kjenner mange bra damer, som jeg hadde lyst til å bli enda bedre kjent med. Vi treffes nokså sjeldent og enda sjeldnere får vi anledning til å snakke ordentlig sammen. Fordi vi treffes i sammenhenger der alle stort sett er med sin egen gjeng, og samtalene blir korte og fragmenterte. Hvorfor ikke treffes uavhengig av byråtilhørighet, titler også videre?

Det var 380 inviterte, 170 påmeldte, og over 100 til som hadde meldt sin interesse. Hva tror du er grunnen til den store interessen?

– Det er veldig gøy, hvordan det gikk fra å være en liten gjeng til bli så mange. Jeg tror at mange har tenkt som meg, at det hadde vært fint å ha en møteplass der vi kvinner kan bygge nettverk, ha lave skuldre og prate om kreti og pleti. Kanskje spesielt fint for studenter og nyutdannede å bli kjent med folk i bransjen. Arrangementet har ingen agenda, annet enn å ha det hyggelig sammen. Allikevel er det viktig å kunne tørre å ta opp alvorlige temaer og diskutere disse, som med den undersøkelsen som alle hadde svart på i forkant. Den ble et naturlig samtaleemne, og mange fikk delt og diskutert egne opplevelser.

Hvem kom?

– Alle i vår utvidede bransje var velkomne, og var tilstede, der var konsulenter, prosjektledere, produsenter, kreatører, studenter og nyutdannede, i hele alderspennet.

At menn bygger nettverk med menn over en pils er et eldgammelt fenomen. Hva vil du si til dem som eventuelt måtte ha vrangforestillinger til damer som bygger nettverk med damer over en pils?

– Det er jo ikke et sted der man møtes for å preike dritt om gutta og brenne bh-ene våre. Det er bare en møteplass der vi kan prate jobb, dele erfaringer og bli bedre kjent med hverandre. Nettverking gjennom hygge. Himkok ble vår Lorry.

Blir det flere treff av samme slaget?

– Ja, det planlegges for et nytt treff over nyttår.