Maner til forsiktighet ved bruk av kjæledyr i reklame

Den Norske Veterinærforening (Veterinærforeningen) og Smådyrpraktiserende veterinærers forening (SVF) oppfordrer reklamebransjen til å unngå å bruke hunder og katter som er «søte» på grunn av usunn avl.

87629 66396 original
En shi tzu. Søt, men med store mengder helsemessige utfordringer.

Veterinærforeningen og SVF skriver følgende i et brev til Kreativt Forum:

Den Norske Veterinærforening (Veterinærforeningen) og Smådyrpraktiserende veterinærers forening(SVF) har det siste året jobbet med å øke oppmerksomheten rundt usunn avl på hund og katt, og da særlig de brachycephale (kortsnutede) rasene. Eksempler på slike raser er mops, boxer, ulike typer bulldograser, shi tzu og perserkatter.

Disse hunde- og katterasene er avlet frem med ekstremt kort snute. Dette utseendet er naturlig tiltalende for mennesker fordi dyrene får mange av de samme ansiktstrekkene som et spedbarn. Denne avlen innebærer en stor mengde helsemessige utfordringer for dyret. For eksempel har slike raser store pusteproblemer på grunn av trang nese, stor tunge og for mye vev i svelget.

Med store, utstående øyne er det økt fare for øyeskader og betennelser. Ekstra store og mange hudfolder disponerer også for ulike typer hudbetennelse. Kraftige snorkelyder ved pusting selv når dyret er i ro og at disse dyrene trekker munnvikene opp og til siden i et forsøk på å øke luftinntaket, er tegn på at dyrene sliter med å få nok luft når de puster.

Dessverre blir disse dyrene fremstilt som veldig «søte» når de lager «koselige» snorkelyder og «smiler». Denne adferden er imidlertid et tydelig tegn på at dyrene lider.

Veterinærforeningen og SVF vil derfor på det sterkeste oppfordre reklamebransjen til IKKE å bruke slike dyr i reklame for ikke å bygge opp under den feilaktige oppfatningen av at slikt utseende er søtt og naturlig.

Reklame opprettholder etterspørselen

Avslutningsvis påpeker Veterinærforeningen og SVF at reklamebransjen er en del av problemet så lenge kortsnutede raser blir brukt i reklame:

Reklamen er med på å skape og opprettholde en etterspørsel av disse dyrene og bidrar dermed også til å opprettholde den uetiske avlen på slike raser. Ved å unngå å vise de kortsnutede rasene i reklame vil på sikt etterspørsel etter disse dyrene avta og avlen tvinges i en retning som gir bedre dyrevelferd.

Du kan lese mer om forskningen på luftveiproblemene til brachycephale raser på nettsiden til Cambridge BOAS Research Group.