Prestisjepris til ANTI for Festspillene

ANTI Bergen er det første norske byrået som er tildelt prisen Design Effectiveness av DBA i London. Prisen ble tildelt det allerede tungt prisbelønte arbeidet med Festspillene i Bergen.

88569 53d07 original
ANTI Bergen: Jana Papierniková, Robert Dalen, Meghan Beaton, Vera Gomes, Endre Berentzen, Stian Ward Bugten, Sindre Holm, Tom Morgan (med hunden Ophelia) og Christian Bergheim.
88571 756e5 original
Meghan Beaton (ANTI), Tom Morgan (ANTI) og Vanja Hoff (Festspillene i Bergen) tar i mot prisen i London. Foto: http://freelanceeventsphotographer.co.uk/

ANTI Bergen ble torsdag kveld premiert under Design Effectiveness Awards i London for resultatene skapt etter introduksjonen av merkevareidentitete og visuell profil til Festspillene i Bergen.

ANTI Bergen er det første norske byrået som har blitt premiert i konkurransen, som er arrangert av the Design Business Association(DBA). DBA feirer designfagets viktige rolle som pådriver for merkevaresuksess, og hovedkriteriene for å kåre vinnere hviler på en grundig gjennomgang av kommersielle data knyttet til kreativitet.

Besøket økte med 108 prosent

Verdien av design kommuniseres ved å måle effektiviteten. Casestudiet er basert på data fra de fire årene som har gått siden lanseringen av Festspillenes nye merkevareidentitet. Det totale besøkstallet steg i denne perioden med skyhøye 108 prosent, og totalinntektene økte med 32 prosent. I en tid da mange store bedriftssponsorer brukte færre midler på støtte, klarte festivalen å øke sponsorinntektene sine med 59 prosent. Merkevaren har konsekvent generert sterkere og sterkere resultater år etter år, og ingen ekstra investering per publikummer kreves per år. Bruken av offentlige midler ble 27 prosent mer effektiv bare i løpet av det første året.

– Festspillene i Bergen begynte samarbeidet med ANTI i 2012 med mål om å utvikle og fremtidsrette Norges kulturflaggskip. Sammen har vi oppdatert og endret strukturen i festivalens innhold, den visuelle identiteten og kommunikasjonen, sier Anders Beyer, direktør i Festspillene i Bergen.

– Den ambisiøse planen om å rebrande den største festivalen for musikk, teater og dans i Norden ble en suksess, og vi nyter fortsatt godt av effektene av at vi har tiltrukket oss flere ulike typer publikummere, økt billettsalget og fått overveldende positiv mottakelse i både nasjonal og internasjonal presse når det gjelder den kunstneriske kvaliteten.

Vil bli enda bedre på designeffekt

Strategisk direktør i ANTI Bergen, Tom Morgan, mener at prisen beviser at den kreative næringen og kulturnæringen kan generere positive samfunnsmessige og økonomiske effekter.

– Designeffektivitet er ingen enkel disiplin, men vi ønsker å stå i spissen for å øke profesjonaliteten på dette området i Norge. Kundene våre stoler på oss, og det er vårt ansvar å bruke kreativitet for å bidra til at de når målene sine. Det finnes ingen oppskrift, men det handler om å forstå forretningsmål, og tenke og handle strategisk gjennom design. Det er viktig for oss at dette ikke er endestasjonen, men et skritt på veien i en prosess der vi stadig forbedrer oss, sier Tom Morgan.

Priset hjemme og ute

ANTI Bergens arbeider for Festspillene i Bergen har tidligere blitt tildelt Cannes Lions Grand Prix i design, Grand Prix in Brand Identity av Red Dot, to gull i ADC Global, Gold Pencil i One Show, Best of Show i European Design Awards, Merket for god design, gull i Gullblyanten og to gull i Visuelt. Etter flere år med merkevareaktivitet og merkevareanalyse har ANTI Bergen og Festspillene i Bergen i tillegg til DBA-prisen også blitt tildelt STELLA-prisen og Hegnar Medias businesspris for kreativ effektivitet.

Magne Furuholmen, styreleder i Festspillene i Bergen, er imponert av innsatsen til ANTI.

– Arbeidet har gitt oss modulbaserte og skalerbare produkter som reflekterer festivalens ambisjoner for fremtiden perfekt, vi vil både omfavne tradisjoner, absorbere integrasjonene og kontrasteringen i dagens kunstneriske praksiser og møte fremtiden med åpne armer. Det er sjelden å se en slik kombinasjon som både er presis og leken, og som fungerer så godt. På vegne av styret i Festspillene i Bergen vil jeg gratulere ANTI Bergen med en velfortjent pris.