Han står bak den største norske skrekkfilmsuksessen noensinne med «Fritt vilt». Nå er han er aktuell med katastrofefilmen «Bølgen», som har fått æren av å åpne den 43. norske filmfestivalen i Haugesund i august. Samtidig er han nå klar for nye reklameoppdrag som del av produksjonsselskapet The Directory.

Roar Uthaug pang-debuterte med den Oscar-nominerte studentfilmen «Regjeringen Martin» i 2003, og ved siden av adskillig reklamefilm har han gjort skrekkfilm med «Fritt Vilt» (2006), barnefilm med «Julenatt i Blåfjell» (2009) og villmarks-action med «Flukt» (2012). I august har «Bølgen» premiere, en av de største norske produksjonene noensinne, der han drukner Geiranger i en enorm flodbølge.

Uthaug på settet av «Bølgen». Foto: Eirik Evjen

Du har fornorsket skrekk- og action-filmen med henholdsvis «Fritt Vilt» (2006) og «Flukt» (2012). Hva slags konvensjoner måtte du ta hensyn til når du med «Bølgen» hentet katastrofefilmen hjem til norske fjorder?

– Det jeg synes er gøy med å jobbe innenfor en sjanger, er at man har noen klare rammer å forholde seg til, og så kan man leke og eksperimentere innenfor dem. Man har en overenskomst med publikum om hva slags film de har kommet for å se, samtidig som de må føle at de opplever noe nytt og spennende. I alle filmene mine har jeg prøvd å kombinere tydelige sjangere fra Hollywood med noe helnorskt. I «Fritt Vilt» var det påskefjellet som stod for det norske, i «Bølgen» er det Geirangerfjorden og den lille bygda. Vi har bragt katastrofefilmen ned fra president og storby til den vanlige familien i det lille lokalsamfunnet.

Filmen ble innspilt i Geiranger forrige mai. Hvordan opplevde du å gjøre spesialeffektene til filmen i etterkant?

– Nå er det ikke alle effektene som gjøres i etterkant. Vi bygde en stor hotelresepsjon som vi knuste med 40.000 liter vann. Og vi skøyt i en stor vanntank i flere uker. Men bildene fra Geiranger hvor en 80 meter høy bølge skal bruse innover må selvfølgelig gjøres i etterarbeidet. Da hjelper det å ha med seg dyktige skuespillere som klarer å leve seg inn i situasjonen på egen hånd. Også er det jo utrolig gøy å se hvordan de dramatiske scenene kommer til liv for hvert element som legges til.

Man glemmer ikke det å stå på et jorde på Skedsmokorset å se 40 traktorer komme buldrene over åskammen.

«Bølgen» har blitt omtalt som en enorm produksjon i norsk målestokk, med 51 millioner i budsjett og med en av de dyreste enkeltscenene i norsk film. Hvordan skal dere tjene inn disse summene?

– Vi håper jo at dette er noe et stort norsk kinopublikum har lyst til å se. I tillegg så markedsføres filmen tungt på det internasjonale markedet og er allerede solgt til land som Spania, Frankrike og Tyskland.

Du har også stått bak noen forholdsvis svære reklameproduksjoner, for eksempel for Bremykt og Felleskjøpet Agri. Hvilke av dine reklame-innspillinger har vært mest minneverdige?

– Man glemmer ikke det å stå på et jorde på Skedsmokorset å se 40 traktorer komme buldrene over åskammen. Jeg har også gode minner fra når jeg for 12 år siden stod og frøys i ei gate på Torshov og skøyt film for Natteravnene sammen med årets Ærespris-vinnere. Minneverdig av andre grunner var når jeg fersk fra filmskolen skulle ha min aller første opptaksdag som reklameregissør i ørkenen i Marokko. Dagen før opptak ble jeg dausjuk og regien ble derfor gjort via walkie fra baksetet på en van.

Uthaug instruerer skuespiller Ingrid Bolsø Berdal under innspillingen av «Fritt vilt». Foto: Fantefilm/SF Norge

Etter å ha gjort reklamefilm for Fantefilm i tiårsperiode, startet du opp produksjonsselskapet The Directory for halvannet år siden sammen med Steinar Borge. Hvordan har det gått?

– Vi hadde lyst til å skape et kreativt styrt produksjonsselskap hvor regissørene kan dra veksler på hverandres erfaring. Det er en måte å jobbe på som jeg trives veldig godt med. Nå som jeg er tilbake fra «Bølgen» og vi er skikkelig i gang igjen snakker vi også med andre regissører og regner med å utvide fellesskapet i nær fremtid. Selv om det er veldig gøy fordype seg i spillefilmens verden er det deilig å endelig få hodet over vann, og gleder meg veldig til å kaste meg inn i reklamefilmen igjen.

***

«Bølgen» er produsert av Fantefilm ved Martin Sundland og Are Heidenstrøm. Den distribueres av Nordisk Film Distribusjon og får ordinær kinopremiere 28. august. Foran kamera finner vi Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i hovedrollene som geologen Kristian Eikjord og hans kone Idun. Jonas Hoff Oftebro spiller parets sønn og Fritjof Såheim spiller Joners kollega på skredsenteret. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.