Stevan Treshow

Rundt årtusenskiftet gjorde regissør Stevan Treshow noen av Motion Blurs mest toneangivende norske reklamefilmer. Nå er han tilbake på norsk jord for å gjøre ny vei i vellinga.

Stevan Treshow er tilbake i Norge for å lage reklamefilm.

Det begynner å bli noen år siden danske Stevan Treshow kom til Norge som ung regissør for første gang. Det ble kjærlighet ved første blikk. De som husker reklamefilm fra begynnelsen av 2000-tallet vil sikkert ha merket seg Treshow-regisserte filmer for Statoil, Gilde, Möllers Tran og Freia Porøs Melkesjokolade. Nå er han tilbake og gleder seg til å lage mer.

Du er tilbake i Norge og hos Motion Blur. Hvorfor?

– I jobben min forsøker jeg alltid å bli enda bedre innenfor de kategoriene og aspektene jeg har behersket best. Samtidig har jeg som menneske alltid hatt behov for å utfordre meg selv og prøve meg på nye formater, erobre nytt land.  Man beveger seg alltid videre, og for meg var det naturlig å forsøke meg på langfilm og TV, i tillegg til å lage film i USA, Europa og resten av Skandinavia. Når jeg nå er tilbake hos Motion Blur er det for å benytte meg av alt jeg har lært og erfart i mellomtiden.

Hvordan er det å lage reklamefilm i Norge sammenliknet med andre steder i verden?

– Jeg forbinder Norge med profesjonalisme, originalitet og en utrolig åpen og modig måte å angripe problemstillingene. Fra nordmenn har jeg erfart at de dels stoler på den gode historien, dels på intuisjon og dels på meg som regissør. Det er en tilnærmingsmåte og en tiltro som gir meg et ideelt utgangspunkt for å skape det best tenkelige resultatet.

Hva har du gjort i det siste?

– I tillegg til reklamefilm, som jeg ikke har tall på hvor mange jeg har lagd, har jeg i all beskjedenhet bygget Danmarks mest moderne hus til familien og meg selv. Huset er bygget etter helt nye og utfordrende prinsipper, og består utelukkende av bærekraftige materialer. Med solvarme, jordvarme og resirkulering av regnvann, skaper faktisk huset mer energi enn det forbruker. Prosessen med å bygge hus minnet påfallende om måten jeg angriper et reklameprosjekt: Huset skal vekke oppsikt, og estetikk, komfort og funksjon skal selv i de minste detaljer gå opp i en høyere enhet, en kabal som ikke alltid er lett å løse. Det har vært en knallprosess med et fantastisk sluttprodukt som jeg nyter hver eneste dag. Samtidig har husprosjektet også bidratt med nye visjoner og en glød som jeg kommer til å ta med meg på kommende filmprosjekter.

Hva er det beste med å lage reklamefilm?

– Alt i en vellykket reklamefilm koker ned til en essens. Det er kunst og vitenskap i sterk forening. Et samspil mellom følelser og teknikk, presisjon og timing. Som regissør ønsker jeg å beherske alle nivåer, og jeg elsker å dulle og stelle med hver eneste lille krok av disse. Jeg er dessuten et selverklært konkurransemenneske, noe som i voldsom grad stimuleres av arbeidet med reklamefilm. Det er alltid en gitt ramme og en rekke premisser å ta høyde for, og det kan på den måten alltid måles om man lykkes med prosjektet. Den drivkraften er så avgjort min største motivasjon. Fremfor alt er det gøy å lage reklamefilm, og det er faktisk det viktigste for meg. Jo, jeg vil gjerne utfordre meg selv, og jeg lar meg alltid oppsluke 100 prosent av et prosjekt, men jeg insisterer også på å ha det gøy i prosessen, og at at det skal være behagelig og berikende å være i mitt selskap. Uansett hva jeg gjør.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.