Selv det stygge blir pent når regissør Eivind Landsvik lager film. Med Øyafestivalen som musikalsk bakteppe, satte jeg meg ned i Botanisk hage for å slå av en prat med regissøren bak tre av sommerens fineste musikkvideoer.

Regissør Eivind Landsvik. Foto: Andreas Bjørseth.

Man får hverken fet lommebok eller status av å lage musikkvideoer i Norge, men med «Loff» av Mae & Chirag, «Som om himmelen revna» av Daniel Kvammen og sist ut «Håret e tebake» med Lars Vaular, viser han at han tar formatet på alvor og presterer visuell storhet og sanselige opplevelser. Eller no sånt. I tillegg er Eivind en av initiativtakerne til det foreløpig noe mystiske Holidaze. Mer om det lenger ned i intervjuet.

  • Navn: Eivind Landsvik
  • Alder: 30
  • Yrke: Regissør
  • Utdanning: Kokk

Du kom jo inn i filmproduksjon litt fra sia, kan man si. Har det vært en enkel overgang?

– Nei, enkelt har det ikke vært, men det har vært en lærerik og utfordrende prosess. Musikkvideo har på en måte vært min filmskole.

Hvordan gikk det seg til at kokken ble regissør?

– Jeg hadde en større interesse for film enn jeg hadde for å jobbe som kokk. Jeg begynte som prodass, og jobbet som det i noen år før jeg begynte å lage egne ting.

Landsvik jobbet noen år hos Krypton, et utleiested for audiovisuelt utstyr. Der opparbeidet han seg et kontaktnett, og startet med egne prosjekter for fem år siden.

– Det var der jeg begynte å lage egne ting, jeg lånte utstyr og studio. Også ble jeg kjent med en del fotografer mens jeg jobbet der. Andreas Bjørseth, for eksempel, som også er en del av Holidaze.

For tiden er han representert av produksjonsselskapet Cavalerie i Paris, som fant ham gjennom nettstedet NOWNESS, der kortfilmen hans «Like a mirrored pool» hadde sin premiere. Den er basert på en novelle av en bekjent av ham, nemlig Robert Warrebäck, en forfatterspire fra Stockholm.

– Den ble hovedsaklig spilt inn i området rundt Flisa og i Stavanger, og vi var kun et mini-team: Andreas, meg og skuespillere. Vi bare satte av tiden og kjørte rundt i bil i to uker.

Eivind har en ydmyk tilnærming til tingene, og fremtoningen hans er lugn og tenksom.

Hvordan er du som regissør?

– Jeg vet ikke. Snill, men bestemt, kanskje? 

Han tar en pause før han fortsetter.

– Av og til kan jeg være motvillig, men jeg liker å bli utfordret og lytter alltid. Noen ganger er jeg enig, mens andre ganger får jeg bekreftet at jeg har rett. Det gjelder ikke nødvendigvis artister eller kunder, men for eksempel en diskusjon mellom meg og en fotograf.

Er det noe som kjennetegner arbeidene dine – et særpreg?

– Jeg håper jo på det. Noen sier at jeg har det…

– De fire videoene jeg har laget i år har en ganske lik visuell stil, men er likevel veldig forskjellige visuelle universer, men det er viktig for meg at det er artisten sin video, ikke bare regissørens. Det må være i tråd med deres identitet.


Vil du kalle deg selv for en estetiker?

– Ja, det tror jeg. Jeg er opptatt av hvordan ting ser ut. Men det synes jeg man skal være når man lager film. Det er et visuelt medium.

Et inntrykk man sitter igjen med etter å ha sett en del av jobbene hans, er at han har en sanselig måte å fortelle historier på.

– Jeg er veldig opptatt av stemninger. Det er gøy å vise frem ting man ikke ser så mye av i hverdagen. Jeg liker å blande stygt og pent. Vise noe stygt på en pen måte, er jeg også glad i. Tror jeg.


– Det er så mye man gjør på intuisjon. Derfor er det også litt vanskelig å forklare, og rart å definere for mye.

Jobber du mye utifra intuisjon?

– Det er alltid en blanding, men jeg har blitt mye flinkere til å planlegge. Det er ekstremt viktig å være godt forberedt og å planlegge bra. Dette åpner for å kunne jobbe mer intuitivt.

Holidaze: Dette er ikke et produksjonsselskap

«Produsert av Holidaze», eller «En Holidaze produksjon» står det på for- eller sluttplakatene i musikkvideoene, men ifølge ham selv er de ikke et produksjonsselskap, heller et samarbeidsprosjekt som mange skal føle tilhørighet til. 

– Vi liker at det ikke er så konkret. 

Men Holidaze er jo noe, dere produserer under navnet?

– Ja, men vi er et kreativt kollektiv og ikke et produksjonsselskap. Vi er noen mennesker som lager ting sammen. Vi kaller det Holidaze når det er den gjengen som samarbeider og lager noe. Det er den tydeligste beskrivelsen. 

– Og det er enklere å ta kontakt dersom vi oppfattes som noe etablert, legger han til.

Hvordan finner man dere?

– Vi er bare på Instagram.

Holidaze begynte som en lukket gruppe på Instagram, hvor blant andre Eivind selv, fotograf Andreas Bjørseth og colorist Julien Alary, delte ideer og bilder. I forbindelse med lanseringen av «Loff», satte de Holidaze-navnet ut i live.

Mer reklamefilm

Innen reklamefilm har Eivind tidligere jobbet med kunder som Hennig-Olsen, Varme & Bad, No Isolation og My Call, og ser frem til å utforske formatet enda mer i fremtiden. Her er noen av jobbene:




Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.