RRA sertifisering – kurs i markedsjus

Grunnkurset (del 1) og Ajourføringsdagen (del 2) er obligatorisk for Kreativt Forums nye medlemsbyråer. For å få RRA-sertifisering (ReklameRettsligAnsvarlig) gjennomføres en 4-timers skriftlig eksamen.

RRA-sertifiseringen er ikke bare et krav for våre medlemsbyråer. Det er også et kvalitetsstempel både for byrå og oppdragsgiver om at tilstrekkelig kompetanse innen markedsjus er på huset. 

Grunnkurset - del 1   
Tema: Solid innføring i sentrale rettsregler som gjelder for reklame og design

Bl.a. om:
De seneste EU-kravene som snart gjelder i Norge knyttet til markedsføring av mat. 
Utvikling/trender.

Grunnleggende regler om markedsføring. 
Lær om reglene som gjelder ved all markedsføring. 
Hva er alltid ulovlig? Hvordan skal konkurranser gjennomføres? 
Lær også om regler som gjelder for markedsføring som rettes mot barn.

Kreativ frihet vs ulovlige virkemidler. 
Hvor går grensen mellom en lovlig og ulovlig kopi? 
Gjennom en analyse av seneste praksis får du en grundig gjennomgang av hvilke momenter som spiller inn. 
Lær også om hvordan du kan lage en sammenliknende reklame på lovlig måte.

Enerett vs. fri bruk. 
Lær om hvorfor opphavsrett angår deg. 
Noen klassikere: Sitater, bilder, kjente navn/titler/tekster og personvern.

Varemerker og design. 
Hva gjør Patentstyret? Beskyttelse av design. 
Produktnavn, logoer, slogans: Hva kan beskyttes og hvordan? 
Varemerker i elektroniske medier.

Grunnkurset - del 2  
Ajourføringsdagen  
Tema: Siste oppdateringer. Endringer i sentrale saker innenfor markedsretten og sosiale medier

Bl.a. om:
Aktuelle saker 

«Big Data» i markedsføring.
Enorme muligheter for innsikt og bruk i forbrukerens kjøpsmønster, men hva må du tenke på?  

Markedsføring i sosiale medier. 
Hvilke regler gjelder? Bli oppdatert på hvilke krav som gjelder med markedsføring i sosiale medier.  
Markedsføring skal fremstå som markedsføring. Markedsføringen skal ikke være urimelig påtrengende. Nettsamfunnenes egne regler. Personvern.

Krav til universell utforming på digitale flater.
Nye lover – og hva innebærer det?

Etiske retningslinjer for bransjen – diskusjon og case.

Siste nytt fra Forbrukerombudet.
Få med deg de sentrale nyhetene fra Forbrukerombudets praksis. 

3D printing. 
Skal det starte den neste industrielle revolusjonen slik The Economist og president Obama tror? 
Hva er status på denne teknologien? Hvilke nye forretningsmodeller er iferd med å dukke opp? 
Hvilke utfordringer - tekniske, økonomiske, juridiske og etiske - står vi overfor?

TV og AV-markedsføring. 
Kringkastingslovens spesielle regler om:
Reklame. Sponsing. Produktplassering/Prop-placement.
Adskillelsesprinsipp/Program vs. reklame. Barnas TV-verden og litt til ….

Pris dag 1 + dag 2:
Kr.   8.050,- for KF-medlemmer. 
Kr. 10.150,- for alle andre.
I tillegg kommer kr. 650,- for kursmateriell og kr. 1.000,- for eksamensavgift

Pris dag 2:
Kr.  5.450,- for KF-medlemmer. 
Kr.  7.200,- for alle andre. 
I tillegg kommer kr. 350,- for kursmateriell

Sted: Kurset arrangeres i lokalene til advokatfirmaet Haavind, Bygdøy allé 2, Oslo

Påmelding
Bindende påmelding innen 8. januar på mail til solveig@kreativtforum.no

Fullstendig program for begge dager - last ned filen i høyre kollone.

Eksamen 
Mer info gis på kurset.

        

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.