Rottenetter

Arbeid av Hyper

Ville du selge sjela di for 250

Ville du selge sjela di for 250.000 kroner? Eller ville du velge det gode og gi bort 250.000 kroner til et samfunnsnyttig formål? Selger du sjelen må noen betale. Markedsføring av film i Norge består i all hovedsak av tradisjonell annonsering. Hyper Interaktiv ble våren 2009 kontaktet for å markedsføre den norske spillefilmen Rottenetter. Vår hypotese var: Om folk fikk leve seg inn i filmens univers, ville flere ha lyst til å se den. Med utgangspunkt i den internasjonalt etablerte spillsjangeren Alternate Reality Game, utviklet vi Rottenetter. En viktig forutsetning for at de største ARG-spillene oppnådde suksess var at de hadde en veldig bred målgruppe, og ekstremt høy interesse for produktet de reklamerte for. Vi trodde ikke at et ”tradisjonelt” ARGspill, for en helt ukjent film, ville få stor nok oppslutning i lille Norge. Derfor valgte vi å videreutvikle ARG-sjangeren slik at terskelen for å delta ble lavere, uten at dette skulle dempe engasjementet og realismen som et ARG-spill gir. Vi gjorde noen enkle grep for å øke tilgjengeligheten, og den største endringen var å bryte med ARG spillets mantra ”This is not a game”. Rottenetter fungerer slik: Du spiller spillet ved å løse oppgaver du får av sjefen din. For å løse en oppgave må man aktivt søke og sette sammen informasjon både på nettet, og i den virkelige verden. Når man finner svaret får man en kode som man taster inn på spillsiden. Kodene var enkle å kjenne igjen, da de alltid bestod av et dollartegn, 6 tall/bokstaver, og et hjerte til slutt. Les mer om spillet og resultater på www.hyperinteraktiv.no/rottenetter Takk til Stein B. Kvae (Paradox) og Morten Christoffersen (Nordisk Film) for å være modige kunder.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.