Det kunne vært verre

Arbeid av TRY

Blindeforbundet retter søkelyset mot at blinde med førerhunder nektes adgang til enkelte kafeer, restauranter, butikker, overnattingssteder og transportmidler.

– I en landsomfattende undersøkelse blant Norges førerhundbrukere, svarte 30 prosent ja på spørsmålet: «Har du de siste 12 måneder blitt nektet adgang til drosje?». I Oslo sier 70 prosent at de har blitt nektet adgang, sier Sverre Fuglerud, samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

Tidligere i år meldte flere medier om en kvinnelig førerhundbruker som ble nektet adgang på et kjøpesenter.

– At vi burde gjøre noe på dette temaet, har vi tenkt på lenge. Under innspillingen av en tidligere reklamefilm («Ikke forstyrr») opplevde vi at taxien snudde da den blinde skuespilleren med førerhund skulle hjem igjen etter opptak, sier det kreative teamet i Try, AD Karin Lund og tekstforfatter Øystein Halvorsen.

Filmen «Kunne vært verre» vil gå på kommersielle tv-kanaler i en periode rundt Førerhundens dag som er 24. april, og er en del av en større kampanje på både web og andre medier.

Pro bono med priser attåt

Samarbeidet mellom Try og Blindeforbundet har vært svært fruktbart på flere nivåer, også når det gjelder reklamepriser. Foreløpig har det resultert i to Gullfisker, fire Sølvfisker og en bråte reklamepriser i utlandet. Kunne vært verre, det også.

Produksjonsselskapet Fantefilm, Nordisk Film Shortcut (offline, lyd og online), Stripe, (3D og VFX) og Ohlogy (musikklarering) har alle stilt opp for knapper og glansbilder.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.